?In a bar, under the sea? van dEUS.
...

?In a bar, under the sea? van dEUS.Zoiets heet dan zelfkennis. Je doopt je debuut ?Worst case scenario? (1994) en gaat vervolgens strikt naar de geest van die titel leven. Bij de aanbidding van dEUS horen gekruiste vingers. Tot dusver ademde niets standvastigheid of planning uit. Het vuur van de aanvankelijke euforie werd geblust met het te experimentele ?My sister = my clock? (1995), de helft van de cast is vervangen en de nevenprojecten vreten energie. Nu hadden we eindelijk een unieke rockgroep met internationale potentie en dan lijkt die op een nakende schipbreuk af te stevenen. Met zoveel negatieve voortekens lijkt ?In a bar, under the sea? dan ook een hele prestatie. Dat is het ook en wel in de meest overtreffende trap. Het leerplan dEUS onthult zichzelf als een weinig evident maar waterdicht concept. De groep is zoals haar muziek en vice versa. Ze is voortdurend in beweging en hongerig tot op de rand van de chaos. Een sterke middelpuntvliedende kracht zorgt tegelijkertijd voor evenwicht en spannende contradicties. ?In a bar, under the sea? is enigszins volgens die natuurwet opgebouwd. In het middenveld spuit de lava en vecht de groep tegen haar demonen. In ?A shocking lack thereof? en ?Guilty pleasures? zit meer schizofrenie dan een geoefend oor kan verteren. Naar de randen toe wordt die verwarring almaar meer gefilterd. Aan de andere buitenkant van hun kunnen bewijzen popliedjes met vele karaten dat dEUS ook daar is aangescherpt. Op ?Little arithmetics? schijnt altijd de zon, ?Serpentine? is een luisterlied met het patina van de grote troubadours en voor ?Disappointed in the sun? gaan alle registers samenzang incluis open. Tussen die uitersten zitten vreemdsoortige hybriden die elk zo hun eigen vreemde kronkel vertegenwoordigen. ?Theme from turnpike? is filmmuziek zoals Tom Waits die zou schrijven, ?Fell off the floor, man? is een stuiterbal met de hoekige ritmiek van Captain Beefheart of Pere Ubu en op ?Nine threads? blaast Chet Baker zijn laatste adem uit. Was ?Worst case scenario? een geconcentreerde splijtbom zoals alleen debutanten die kunnen maken, dan is ?In a bar, under the sea? het beste middel tegen uitdroging dat op de markt te krijgen is. dEUS doet hier alles tegelijk en grondig. Het stelt gerust, het pakt uit, het verblindt en het maakt indruk. Jan Delvaux dEUS, ?In a bar, under the sea?, (20527/Bang !). dEUS : in de meest overtreffende trap.