Labyrint

Christian Boltanski: 'Départ', 2015. © FOTO REBECCA FANUELE

‘DEPART’, geschreven met rode gloeilampen (toepasselijk om 2020 in te luiden), is de lichtsculptuur die u verwelkomt op Christian Boltanski’s tentoonstelling Faire son temps in het Parijse Centre Pompidou. Met een veelheid aan media puurt deze Franse meester (°1944) telkens weer eenvoudige poëzie uit complexe thema’s zoals de levenscyclus, het verstrijken van de tijd, de geschiedenis en het geheugen. In een labyrint van 2000 vierkante meter vindt u een vijftigtal werken uit Boltanski’s oeuvre. U ziet er foto-installaties die verwijzen naar de Shoah. En naar slachtoffers van het Pinochet-regime zoals in Animatas Chili in de Atacama-woestijn: lange stengels waaraan belletjes hangen, rinkelend op het ritme van de wind, stuk voor stuk gewijd aan een verloren geliefde. Of de eveneens door de wind geactiveerde buizen in Patagonië in de videotriptiek Misterios. Zij genereren er het lied van de walvissen die er jaarlijks samenscholen.

Christian Boltanski: 'Les écrans', 1999.
Christian Boltanski: ‘Les écrans’, 1999.© FOTO MARIUSZ MICHALSKI, VARSOVIE

Christian Boltanski, Faire son temps, tot 16/03 in Centre Pompidou, Parijs.

Christian Boltanski: 'Misterios', 2017.
Christian Boltanski: ‘Misterios’, 2017.© FOTO CHRISTIAN BOLTANSKI
Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content