‘Laat geen kansen liggen omdat je jezelf niet mooi vindt’

Romy Schlimbach © Debby termonia

De body positivity-beweging is het afgelopen decennium steeds populairder geworden. Vooral online vechten meer en meer mensen tegen de discriminatie van plussize mensen.

Uit recent onderzoek blijkt dat in Europa vooral het Verenigd Koninkrijk zijn best doet om de body positivity-boodschap onder de aandacht te brengen. Jaarlijks worden er daar meer dan vierduizend nieuwsartikelen gepubliceerd over het onderwerp. België staat in die ranglijst pas op de elfde plaats met amper 75 nieuwsvermeldingen per jaar.

Toch is het aantal aanhangers van body positivity ook bij ons het afgelopen decennium flink toegenomen. Zij zoeken hun informatie vooral op het internet. Met meer dan 14,5 miljoen Instagramberichten die de hashtag #bodypositivity bevatten, lijken vooral de sociale media een goede voedingsbodem voor de beweging. Het is dan ook geen wonder dat ook de volgende vier plussize dames die weg gebruiken om hun boodschap te verkondigen.

Romy Schlimbach (25) verspreidt als Romy Curvy de body positivity-boodschap op sociale media.

‘De meeste voorvechters van de body positivity-beweging komen uit de Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk. Daar wilde ik verandering in brengen. Onder de gebruikersnaam @Romycurvy probeer ik via sociale media mensen met een maatje meer een hart onder de riem te steken. Dat is niet eenvoudig. Je moet als body positivist niet alleen je volgers proberen te bereiken, maar ook met negatieve commentaren kunnen omgaan.

Vooral fitnessfanaten en gezondheidsfreaks kunnen soms lelijk uit de hoek komen. Van hen krijg ik geregeld haatberichten en verwijten. Ze zeggen dan dat ik een ongezonde levensstijl promoot. Onzin natuurlijk! Ik vind alleen dat iedereen zich goed in zijn vel mag voelen, ongeacht maat of vorm.

De hele body positivity-beweging begint stilaan resultaten te boeken. Wie goed oplet, zal al wel gemerkt hebben dat er steeds meer diversiteit te zien is in de reclamespots van grote merken. En dan spreek ik niet alleen over plussize modellen. Ook transmensen of mensen met een handicap komen vaker aan bod. Maar er is nog ruimte voor verbetering.

Anderhalf jaar geleden vertegenwoordigde ik België tijdens Miss Top of the World Plus-Size. Dat is een wereldwijde missverkiezing voor rondere vrouwen. Ik behaalde de derde plaats. Of ik trots ben op mijn titel? Natuurlijk. Die wedstrijd is het ultieme bewijs dat niet enkel slanke vrouwen miss kunnen worden.’

Marijne Van Boeckel (22) deelt de body positive-boodschap via de Instagram-account @Pizzahorror.

‘Ik ben al heel mijn leven groter en zwaarder dan gemiddeld. Tijdens mijn schooljaren werd ik vaak als een buitenbeentje gezien. Op mijn achtste volgde ik mijn eerste dieet. Toen ik tien jaar was, sloot ik me aan bij WeightWatchers. Maar de gehoopte resultaten bleven uit.

In mijn puberteit vond ik mezelf helemaal niet mooi. Tv-programma’s zoals America’s Next Top Model waren toen een grote hit en bevestigden mijn vermoeden dat ik alleen met een perfect lichaam zou slagen in het leven. Nu weet ik natuurlijk wel beter. Maar als puber zie je dat niet zo.

Een date, een nieuw kledingstuk… Heel wat plussize mensen stellen dingen uit omdat ze eerst willen afvallen. Dat is jammer. Het leven is veel te kort om je ongelukkig en onzeker te voelen. Wanneer je iets wilt doen, mag je niet twijfelen. Ga ervoor! Het zou jammer zijn om kansen te laten liggen omdat je jezelf niet mooi vindt.’

Luna Vanhaelen (23) strijdt tegen vooroordelen en fatshaming.

‘Ik vind het verschrikkelijk dat er nog altijd zo veel vooroordelen over dikkere mensen bestaan. Zo wordt er vaak gedacht dat je jezelf niet goed verzorgt of niet gezond eet. Maar dat zijn misvattingen. Niet iedereen wordt met een ‘perfect’ lichaam geboren. Maar dat wil daarom niet zeggen dat je er geen zorg voor draagt.

Tegenwoordig pakken heel wat modemerken en -ketens uit met het feit dat ze zich ervan bewust zijn dat niet iedereen maatje 36 heeft. Jammer genoeg is dat vaak enkel in reclamespots zo. Wanneer ik een winkel binnenstap, merk ik maar al te vaak dat de grotere maten in aparte afdelingen of enkel via een onlineshop aangeboden worden. Dat is enorm frustrerend. Zo blijven ze benadrukken dat je er als plussize man of vrouw niet echt bijhoort.

Of ik mensen met een maatje meer een goede raad kan geven? Jazeker! Staar je niet blind op al die perfecte lichamen op Instagram. Door je niet constant met anderen te vergelijken, ga je je automatisch beter voelen.’

Natascha Koppen (34) doet onder haar pseudoniem Destiny Cale aan modellenwerk.

‘Toen ik 18 was, deed ik geregeld modellenwerk. Ik had maat 40 en had toen ook al rondingen. Voor mij was het een fijne hobby waar ik veel voldoening uit haalde. Toen ik een vaste relatie kreeg, stopte ik ermee. Mijn man vond het maar niets. In de loop der jaren kwamen er heel wat kilo’s bij. Na onze relatiebreuk voelde ik me heel onzeker. Om mezelf een boost te geven besloot ik weer voor de lens te gaan staan. Mijn foto’s postte ik op sociale media. Dat gaf me een goed gevoel. En niet alleen mij. Uit de vele reacties merk ik dat heel wat vrouwen en mannen inspiratie halen uit de boodschap die ik uitdraag.

Ik krijg natuurlijk ook geregeld negatieve commentaren. Van mensen die vinden dat ik me moet schamen. Zij hebben de boodschap die ik wil uitdragen niet begrepen. Voor de corona-crisis ging ik regelmatig naar de fitness. Ik had zelfs een tijdje een personal coach. Allemaal om aan mijn conditie te werken. Niet om af te vallen. En ongezond eten? Natuurlijk doe ik dat. Net zoals iedereen. Maar met mate.

Of ik een goede raad heb voor mensen die zich onzeker voelen? Kijk eens wat vaker in de spiegel. Hoe meer je je eigen lichaam ziet, hoe meer je ervan gaat houden. Want elk lichaam is mooi. Je moet het alleen leren zien.’

Marijne Van Boeckel
Marijne Van Boeckel© Debby termonia
Luna Vanhaelen
Luna Vanhaelen© Debby termonia
Natascha Koppen
Natascha Koppen© Debby termonia
Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content