Webkunst heeft de aandacht van musea en sponsors getrokken. Sinds het begin van dit jaar loopt de on-linetentoonstelling 010101:Art in technological times, een initiatief van het San Francisco Museum of Modern Art ( www.sfmoma.org/010101). De site wordt stelselmatig uitgebreid en komt pas op 3 maart echt op gang, als ook ter plekke een expositie geopend wordt.

Er vallen interessante experimenten te bewonderen, waaronder Belgisch werk. Maar er is een krachtige computer en een breedbandverbinding nodig om het te kunnen meemaken. Dat is natuurlijk het logische gevolg als zo’n evenement door Intel, fabrikant van rekenkracht, gesponsord wordt. De tentoonstelling lijkt dan ook veeleer een demonstratie van de nieuwste technologieën dan van kunst.

Webkunst draait doorgaans om het ondermijnen van onze browsergewoonten, of het spel tussen (inter)actief en passief. Het ene moment is de surfer aan zet, het andere moment heeft hij geen enkele controle over wat er op het (volledige) scherm gebeurt. Webkunst is vanzelfsprekend moeilijk in een galerie te plaatsen, aangezien het interactie met een enkele kijker vereist. Toch worden er pogingen ondernomen om de nieuwe kunstvorm voor verschillende personen tegelijk toegankelijk te maken.

Dat is bijvoorbeeld de bedoeling van Art and Money Online, een tentoonstelling die op 6 maart in het Tate Britain in Londen van start gaat. Een van de installaties daar is het Black Shoals Stock Exchange Planetarium ( www.blackshoals.com), waar de wereldwijde kapitaalmarkt op een donker hemelspansel wordt geprojecteerd, net als in een planetarium. Op de beurs genoteerde bedrijven worden er voorgesteld als kleine en grote sterren die tot sterrenbeelden, clusters of een melkweg samenklitten. Ze bewegen en flikkeren als reactie op de koop- en verkoopactiviteiten in de financiële wereld. Het gaat niet om een imitatie: het zijn wel degelijk de bewegingen op de echte kapitaalmarkt die in real time te volgen zijn. Daarvoor zorgt een permanente verbinding met internet, meer bepaald met de financiële informatie van Reuters, dat het project sponsort.

Het experiment wil door die visualisering of abstractie de ingewikkelde patronen van de markten proberen te voorspellen. Het moet een debat op gang brengen over de vraag hoeveel controle mogelijk is over complexe systemen zoals economie, milieu of internet.

Kris De Decker

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content