Nadat eerder de Vlaamse regering de Brusselse plannen voor een slimme kilometerheffing had verketterd, zei PS-voorzitter Paul Magnette vorig weekend in de Franstalige zakenkrant L'Echo dat die heffing iets wordt voor de volgende regeerperiode, na 2024.
...

Nadat eerder de Vlaamse regering de Brusselse plannen voor een slimme kilometerheffing had verketterd, zei PS-voorzitter Paul Magnette vorig weekend in de Franstalige zakenkrant L'Echo dat die heffing iets wordt voor de volgende regeerperiode, na 2024. Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) haastte zich om zijn partijvoorzitter te corrigeren, met de boodschap dat de kilometerheffing wel degelijk deze regeerperiode staat ingepland, of althans 'het overleg erover' - 'en dan zien we wel.' Erg fanatiek klonk die verdediging niet. Binnen de Brusselse regering wordt de kans op een goede afwikkeling van het dossier - het paradepaardje van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) - sinds dit weekend een stuk minder waarschijnlijk geacht. Doel van de Brusselse kilometerheffing is inkomend verkeer op grond van een aantal parameters en vooral in de spits variabel te gaan belasten en zodoende het autoverkeer tegen 2030 met een kwart te verminderen. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat een pendelende verpleger of leraar die geen alternatief heeft voor de auto zich straks blauw betaalt om de hoofdstad binnen te rijden. Maar de provincie Waals-Brabant heeft al laten weten de Brusselse kilometerheffing juridisch te zullen aanvechten, omdat ze een Waalse pendelaar sowieso tot 1200 euro per jaar zou kunnen kosten. 'Verzet op alle fronten krijg je altijd in dossiers die met duurzame transitie te maken hebben', zegt Christos Doulkeridis (Ecolo), gewezen Brussels staatssecretaris en burgemeester van Elsene. 'Natuurlijk moet de Brusselse regering rekening houden met Vlaanderen en Wallonië in dit dossier, maar daarvoor dient juist het geplande overleg.' Doulkeridis beschouwt de uitspraken van Magnette dan ook als partijpolitieke profilering. 'Er is sinds enige tijd opnieuw wat rust in de Belgische politiek. We hebben geen Donald Trump, er is eindelijk een federale regering, het vaccinatiebeleid lijkt op de sporen te staan - politici moeten toch iets vinden om over te harrewarren.' Er moet objectief en zakelijk overleg worden gepleegd over wat concreet op tafel ligt, niet over de karikatuur die partijvoorzitters van de Brusselse kilometerheffing maken, vindt Doulkeridids. 'Als iedereen het hoofd koel houdt, kan er zeker een akkoord worden gevonden.'