‘In India zijn er meer mobiele telefoons dan wc’s’

Inkomensgroep: superrijk

‘Ik maak altijd het grapje dat ik geboren ben in La Parnala in Zuid-Frankrijk,’ zegt Vipul Shah (43), ‘maar eigenlijk is dat Paranala in Gujarat.’ Paranala is een arm dorpje op het Indiase platteland waar zijn familie geen tv of elektriciteit had toen Shah klein was. Water werd gehaald uit een put even verderop. Nu woont Shah in een miljoenenappartement in Mumbai. ‘Ik ben blij dat ik beide werelden heb gezien.’

Shah herinnert zich nog goed het moment toen hij voor het eerst tandpasta probeerde, op zijn zestiende. ‘Wij maakten onze tanden altijd schoon met babul (acacia arabica), een takje waar je op kauwt. Mijn vader had tandpasta meegenomen uit Mumbai. Maar ik wist niet dat je behalve tandpasta ook een tandenborstel nodig hebt. En ik vond de smaak zo lekker dat ik helemaal geen zin had om het uit te spugen!’

‘Mijn vader was zakenman, maar ik wilde schrijver worden’, vertelt Shah. ‘Hij was erg bezorgd dat ik niet genoeg geld zou verdienen. “Investeer maar in een bedelnap”, dat was mijn vaders vaste grapje. Ik begon scenario’s voor tv te schrijven, en die werden verrassend goed ontvangen.’ In 2002 begon Shah goed geld te verdienen. Hij produceerde grote klappers als Comedy Circus en Crime Patrol, een soort Baantjer.

Toen zijn carrière begon, kocht de producer een klein huis in Kandivali, in het noorden van Mumbai. Nu woont hij met zijn vrouw en dochter in een schitterend appartement in Andheri-West. ‘Het blad Good Homes Magazine heeft wel vijftig keer gebeld, maar ik wil mijn huis niet in een tijdschrift. In India zijn de inkomensverschillen heel groot. Wat de ene persoon uitgeeft aan een enkele lunch, is voor de ander een heel maandsalaris. Ik vind het niet nodig om dat te benadrukken.’ Na verloop van tijd kocht Shah ook een grotere auto. Nu heeft hij er verschillende, waaronder een BMW 6 en een Toyota voor als hij gasten heeft. De producer geeft geen geld uit aan dure kleren: ‘Ik draag meestal een overhemd of poloshirt.’

De werkdag begint voor Shah om 9.30 uur. Dan beantwoordt hij e-mails en pleegt hij telefoontjes vanuit zijn huis. Rond 12.30 uur gaat hij naar zijn kantoor, 5 à 10 minuten rijden van huis. Soms heeft hij ’s middags vergaderingen. Shah werkt tot ongeveer 22.00 uur en pas dan keert hij terug naar huis: tijd voor het gezin en het avondeten. ‘Soms zijn we bezig aan een nieuwe show en dan moet er heel hard gewerkt worden, tot diep in de nacht’, vertelt hij zittend in het hippe restaurant Indigo. ‘Dit is mijn tweede huiskamer: ik kom hier vier à vijf keer per week en houd hier mijn vergaderingen.’ Bij Indigo hebben ze Italiaanse pizza’s, Franse foie gras en hamburgers, maar Shah bestelt het liefst Indiaas: ‘Ik blijf een Indiër hè.’

Shah gaat twee tot drie keer per jaar met vakantie naar de VS, Dubai of Europa. Voor verjaardagen geeft hij meestal een cadeaubon van Zara of Mango, als het om een vrouw gaat. Een goede vriend geeft hij parfum. Als een familielid ziek is, gaan ze eerst naar de huisarts. De familie Shah heeft een medische verzekering en ook voor zijn zeven man huispersoneel heeft Shah die afgesloten: ‘Ik zorg dat ze een goed inkomen hebben, en geef hun ook leningen als ze dat nodig hebben. Ik heb eigenlijk maar één financiële zorg en dat is dat zoveel mensen financieel afhankelijk van mij zijn. Maar ik heb er wel voor gezorgd dat mijn familie dezelfde levensstijl kan aanhouden als ik overlijd.’

Shah doet elke maand schenkingen aan een goed doel via organisaties die zich inzetten voor kansarme kinderen. Omdat hij zelf de beide kanten van het bestaan heeft gezien, is hij erg begaan met ongelijkheid: ‘Nergens zie je zulke enorme verschillen als hier: luxeappartementen staan er naast sloppenwijken. In India zijn er meer mobiele telefoons dan wc’s. Maar er zijn grote veranderingen gaande. De kinderen van de huishoudster gaan nu naar school, dat is een belangrijke ontwikkeling.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content