Na 11 september werden wereldwijd maatregelen getroffen om de luchthavens en vluchten veiliger te maken. Ook op de luchthaven van Zaventem is de controle strenger geworden. 'Ik kan helaas niet in detail uitleggen welke nieuwe regels van kracht zijn', zegt Paul De Backer van BIAC, de uitbater van Zaventem. 'De beste veiligheidsmaatregelen zijn immers diegene waar niet over wordt gesproken.' Het blijkt sowieso haast onmogelijk om lieden met kwade bedoelingen een stap voor te blijven.
...

Na 11 september werden wereldwijd maatregelen getroffen om de luchthavens en vluchten veiliger te maken. Ook op de luchthaven van Zaventem is de controle strenger geworden. 'Ik kan helaas niet in detail uitleggen welke nieuwe regels van kracht zijn', zegt Paul De Backer van BIAC, de uitbater van Zaventem. 'De beste veiligheidsmaatregelen zijn immers diegene waar niet over wordt gesproken.' Het blijkt sowieso haast onmogelijk om lieden met kwade bedoelingen een stap voor te blijven. Voor de aanslagen in de Verenigde Staten de wereld opschrikten, werd de veiligheid op de nationale luchthaven al uitgebreid onderzocht op vraag van het ministerie van Vervoer. Dat gebeurde na verschillende diefstallen op het tarmac. Op 12 september vorig jaar zou ook een volledig gerenoveerd crisiscentrum worden geopend dat van de recentste hoogtechnologische snufjes is voorzien. De geplande feestelijke opening heeft echter nooit plaatsgevonden: het centrum moest noodgedwongen al een dag eerder in gebruik worden genomen en heeft meer dan twee maanden lang op volle kracht gedraaid. De aanslagen brachten immers een soort massapsychose op gang. Veel reizigers voelden zich niet langer veilig op de luchthaven en in het vliegtuig. En dat in een periode dat de luchtvaartsector al aan het slabakken was. Dus moesten luchtvaartexploitanten hun reizigers er koste wat het kost van overtuigen dat al het mogelijke werd gedaan om hun veiligheid te waarborgen. In samenspraak met het Bestuur der Luchtwegen heeft BIAC uiteenlopende regels opgesteld. Zo mogen passagiers geen enkel voorwerp dat als wapen kan worden gebruikt in hun handbagage aan boord brengen. 'Nagelvijltjes of kleine schaartjes kunnen niet meer', aldus de Backer. 'Er zijn bijvoorbeeld geregeld problemen met cameraploegen die gereedschap willen meenemen om aan hun apparatuur te sleutelen.' In de eerste helft van 2001 werden bij handbagagecontroles veertienduizend voorwerpen in beslag genomen, tussen 11 september en 31 oktober van vorig jaar waren dat er maar liefst vijftienduizend. Sommige luchtvaartmaatschappijen, vooral Amerikaanse, hebben ook bijkomende, heel specifieke maatregelen gevraagd. 'Die extra maatregelen zijn volledig gerechtvaardigd, maar liggen soms op de grens van het beheersbare', aldus De Backer. Bovendien ondervinden de passagiers dat de veiligheidsmedaille ook een keerzijde heeft: de check-inprocedure en de handbagagecontrole gebeuren nauwkeu-riger en nemen dus ook meer tijd in beslag. 'Daardoor blijft minder tijd over om in duty free-winkels te shoppen. Maar de passagiers aanvaarden het wel, omdat ze bekommerd zijn om hun fysieke veiligheid.' De controles zullen nog worden opgevoerd. Vanaf 1 januari 2003 wordt elk bagagestuk dat in het laadruim van een vliegtuig wordt vervoerd, gecontroleerd met een röntgentoestel of met nieuwe, hoogtechnologische toestellen. Dat is een hele investering, maar wel de enige manier om passagiers met een gerust gemoed door de lucht te vervoeren. Want sinds 11 september gelooft haast niemand meer dat vliegen wel degelijk veiliger is dan met de auto rijden. A.P.