Wonen in het groene Limburg wordt vaak gecombineerd met een job in Brussel.

Vastgoedmakelaars tonen zich vaak puike ambassadeurs van hun streek, en Hasselaar Luc Vangronsveld is daarop geen uitzondering. ‘Een bruisend uitgaansleven, een ruim cultuuraanbod, gezellige restaurantjes en een luxueuze winkelomgeving: Hasselt heeft het allemaal’, zo promoot Vangronsveld zijn stad. ‘En dat alles ligt telkens slechts één korte wandeling van je verwijderd.’

De overheid speelt daar ook op in door de binnenstad verkeersvrij te maken.

LUC VANGRONSVELD: Inderdaad, en eigenlijk is dat ook een logische evolutie voor deze stad. De doorsnede van de kleine ring, waarbinnen heel Hasselt geconcentreerd ligt, is nauwelijks één kilometer groot. En omdat Hasselt van oudsher een winkel- en dus wandelstad is, was het eigenlijk vanzelfsprekend dat men de auto’s zoveel mogelijk uit de binnenstad zou weren. In het begin was de Hasselaar sceptisch, maar nu ziet iedereen hoeveel aangenamer de stad erop geworden is.

Hasselt is al bij al vrij goedkoop.

VANGRONSVELD: Nu nog wel, maar de prijzen stijgen de laatste jaren wel aan een hoog tempo. Deze streek kon zich aan een inhaalbeweging verwachten.

De randgemeenten van Hasselt zijn zelfs uitzonderlijk goedkoop.

VANGRONSVELD: Ja, maar de Hasselaar moet en zal binnen de kleine ring blijven hoor, hoe goedkoop en mooi de randgemeenten ook mogen zijn. ( lacht). De aantrekkingskracht van de binnenstad is gewoon te groot. Onlangs kon het gratis busvervoer wel wat mensen overtuigen om toch naar de grote ring te trekken. Maar van harte is het niet. Wie het zich kan veroorloven, blijft in Hasselt-stad.

Naar welk soort woning is de Hasselaar op zoek?

VANGRONSVELD: De appartementenverkoop beleeft duidelijk een boom. Hasselt lokt een vrij grote groep 45- tot 65-jarigen, de jonggepensioneerden, of zij die toch de pensioenleeftijd naderen. De kinderen zijn het huis uit en de landelijke villa is voor die mensen onaangenaam groot geworden. Ze willen kleiner gaan wonen, zonder daarvoor hun luxe te moeten opgeven, en in Hasselt kan dat. Het leven is hier aangenaam, dat schijnt men in de wijde omtrek te weten ( lacht). Voor jonge gezinnen ligt de situatie natuurlijk anders. Die zie je al vaker naar de goedkopere randgemeenten trekken.

Welke buurten zijn sterk in trek?

VANGRONSVELD: Op de kleine ring vind je nog heel wat nieuwbouwprojecten, maar die woningen zijn erg gegeerd en dus zeer prijzig. Voor de rest heeft Hasselt voor elk wel wat wils: Runkst staat bijvoorbeeld bekend om zijn goedkope en kleine, maar verzorgde woningen, maar daar vlakbij, in de Heilig-Hart-wijk, vind je dan weer een uitgesproken residentiële omgeving, met de Willemswijk als dure uitschieter. Ik verwacht ook zeer veel van het nieuwe Blauwe Boulevard-project, dat de kanaalkom van Hasselt opnieuw vorm moet geven. Als men dat juist aanpakt, heeft Hasselt er met- een een mooie residentiële troef bij.

Hasselt ligt vlak bij het verkeersknooppunt van Lummen. Is pendelen naar Brussel een optie?

VANGRONSVELD: We zien steeds meer mensen die beweging maken. Wonen in het groene Limburg en geld verdienen in Brussel, blijkt een populaire combinatie. Gelukkig mag Hasselt niet klagen over zijn aansluitingswegen en ook qua spoorverbinding zitten we zeer goed. Vandaar dat de regio rond het station de laatste tijd zoveel succes kent.

Trekt Hasselt nog nieuwkomers aan?

VANGRONSVELD: Mensen die het hier kennen, kiezen steevast voor Hasselt-stad, niet-Limburgers willen naar de goedkopere randgemeenten. En de Nederlanders? De tijd dat zij massaal naar Limburg afzakten, lijkt stilaan voorbij. Ik heb zelfs de indruk dat de omgekeerde beweging aan de gang is. Niet verwonderlijk, het fiscale voordeel is voor de grens-Nederlanders grotendeels weggevallen. n

Jef Van Baelen

‘Wie het zich kan veroorloven, blijft in Hasselt-stad.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content