Hewlett-Packard : een kijklab op Internet.

Hewlett-Packard stelde onlangs een primeur voor. Een kijklab. Een vrij toegankelijk laboratorium in de immateriële wereld. In InterOpenland kunnen bedrijven of individuele personen net als in het gewone Openland (in de gebouwen aan de Woluwelaan) allerhande oplossingen van HP en diens partners komen uitproberen. Het principe is eenvoudig : geef de mensen een manier om uit te vissen wat ze nodig hebben, geef ze de kans om dit te proberen en zorg er vooral voor dat ze niet van hot naar her moeten lopen. HP Spanje wil InterOpenland net als zijn materiële voorganger exporteren naar de andere landen. De Gartner-groep beweert dat thuispagina’s op het Internet een tijdwinst van drie maanden opleveren bij het zoeken naar nieuwe IT-oplossingen. Het grote drama van een ongecontroleerd netwerk als het Internet is echter dat er geen one-stop-shops bestaan. HP zag hier een kans liggen. De toekomst van HP ligt nog altijd bij elektronische apparaten, maar dat neemt niet weg dat de sector duidelijk evolueert naar onzichtbare systemen waarbij een login niet anders zal zijn dan het steken van een stekker in een stopcontact. Bij Openland kampte HP met een probleem. ?Een probleem met de agenda. De klant kon vaak niet langskomen.? Aldus Alberto Calero die het concept uitwerkte. Een verbinding met een Intranet met paswoord kan dit oplossen en het geeft HP tevens het aantal consultaties en het aantal downloads. De uitbater krijgt een duidelijk zicht op het succes van dit soort marketing. Zelfs de navigatie van de gebruikers kan gevolgd worden. Dit patroon levert een zeer waardevolle lead op. Wat is het gedrag online ? Waar ging die klant allemaal kijken ? Waartussen twijfelt hij en waarin is hij geïnteresseerd ? De partners en het team van HP kunnen vervolgens die leads ophalen via FTP. InterOpenland is dus een direct marketing database. De consultatie gebeurt op technologie, op software-boer of op product. Elk van die onderdelen vormt een apart Intranet dat via de thuispagina van InterOpenland toegankelijk is. Voor de software-boer levert InterOpenland dus veel toegevoegde waarde, maar welke garantie heeft HP dat de partners zoals SAP, Oracle, PeopleSoft en andere Informixen na het prachtige voorbereidingswerk niet voor een andere leverancier van hardware kiezen ? Geen, maar naar verluidt, stuurt HP een verkoper mee met die partners. Calero gelooft niet in Trojaanse paarden. Hij gaat uit van de loyauteit van de partners.

Voorlopig werkt HP samen met Telefonica (de Spaanse tegenhanger van Belgacom) en draait InterOpenland binnen het TCP/IP-netwerk Infovia (de Spaanse tegenhanger van Isanet of Compuserve). In alle andere Europese landen zijn er gesprekken met de aanbieders van dergelijke diensten. De voorkeur gaat om één of andere obscure reden naar telefoonmaatschappijen. Blijkbaar heeft HP niet veel vertrouwen in de snelle jongens met rammelende modemkasten die denken dat ze binnenkort de telecom-operatoren aankunnen.

Het lijstje partners is indrukwekkend : SAP, Lotus, SAS, Software AG, Informix, SSA, Sybase, Computer Associates, Ross Systems… Amper enkele dagen voor de presentatie van InterOpenland sloot HP eveneens een overeenkomst met Netscape. OpenMail zou met Netscape mail geïntegreerd worden en uit de samenwerking moeten tal van Intranet-toepassingen voortvloeien. Wordt vervolgd.

Http://192.0.0.1:3047//

english/homegood.html

Lode Goukens

Lode. Goukens@knack.eunet.behttp://www.eunet.be/rent-a-page/goukens/vraagbk2.htmlRoularta Media Group :http://www.roularta.beKnack:http://www.knack.be

InterOpenland: een vrij toegankelijk laboratorium.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content