Zonder amusementssector geen vooruitgang in de computertechnologie.

Als pakweg Intel een nieuwe – nog snellere – processor op de markt brengt, dan is dat voornamelijk om de spelletjesfanaten van dienst te zijn die grotere games willen spelen zonder haperende beelden. Ook PlayStation verlegt de grenzen. De processor waarmee de veelbelovende tweede spelconsole wordt uitgerust, is vijftien keer sneller dan een Pentium II en drie keer sneller dan een Pentium III, die in de nieuwste pc-topmodellen steekt. Concurrentie voor Intel? Toshiba, die de chipset voor Sony ontwikkelde, houdt alvast de mogelijkheid open dat de processor ook in andere applicaties terechtkomt.

De motor van de PlayStation 2 kan 66 miljoen polygonen per seconde verwerken, tegen 300.000 per seconde voor de huidige console en drie miljoen per seconde voor de veelbesproken “supermachine” Dreamcast van concurrent Sega. Polygonen zijn de bouwstenen van driedimensionele beelden, waarmee games volzitten. Hoe meer polygonen kunnen worden verwerkt, hoe gedetailleerder en zuiverder de beelden kunnen worden ingevuld en ingekleurd. Bewegingen worden bijna even vloeiend als in de werkelijkheid. Concreet: PlayStation 2-spelletjes zullen fenomenen als wind of zwaartekracht bijzonder accuraat kunnen simuleren. Net echt dus, wat de spelbeleving sterk verhoogt. Reden waarom Sony zijn superprocessor Emotion Engine heeft gedoopt. Emotiemachine.

De programmatuur in de software die voor al die hoogstandjes nodig is, past nooit op een enkele cd-rom. Maar wel op een dvd-schijfje, dat de standaard wordt voor de nieuwe console. De opslagcapaciteit van zo’n dvd-schijfje bedraagt een zesvoud van die van een cd-rom, wat de horizon voor gamesontwikkelaars meteen met enkele kilometers verlegt. De PlayStation 2 is ook in staat om dvd-films te lezen, al heeft Sony nog niet beslist of ze die functionaliteit daadwerkelijk zal opnemen in de console.

Spelen via het internet? Een heel aantrekkelijk idee, geeft PlayStationbaas Ken Kutaragi toe, alleen is de capaciteit van de infrastructuur – zeg maar de telefoonlijn – ontoereikend om een vlotte gameplay toe te laten. Dat zou anders zijn als iedereen een internetverbinding heeft via de beduidend performantere televisiekabel, maar zover zijn we dus nog niet. Niettemin komt er een modemfunctie in de PlayStation. Hoe die precies zal werken? Afwachten.

Bart Vandormael

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content