Meer en meer bedrijven hebben of bou- wen een Intranet om diverse redenen.
...

Meer en meer bedrijven hebben of bou- wen een Intranet om diverse redenen.Amper een jaar nadat vele bedrijven voor het eerst hoorden over Web-technologie, blijkt 60 procent van de Amerikaanse bedrijven al een intern Internet of Intranet te bouwen. Tenminste, dat beweert het Amerikaanse IT-weekblad InformationWeek. De Intranetten veranderen de bedrijven grondig. Een Intranet dient om intern gegevens uit te wisselen. Bedrijven zoals Shell, Janssen Pharmaceutica en Philips hebben al verschillende Intranetten voor de interne communicatie. Quality-control managers verifiëren de status van elke machine door een web-pagina op te vragen en te kijken hoeveel onderdelen dat apparaat die dag al maakte. Bij Human Genome Sciences, een bedrijf gespecialiseerd in genetica, dient het Intranet om informatie over DNA te verwerken en vervolgens door te sturen. ?Al het laboratoriummateriaal is aangesloten op het netwerk,? zegt Mike Fannon, de directeur bio-informatica aan InformationWeek, ?We gebruiken de hele computerstructuur als instrument.? Het blad citeerde bovendien een enquête waaruit bleek dat zes op tien financiële bedrijven (banken, verzekeringen, enzovoort) Intranetten opzetten. Acht op tien geven hun werknemers zelfs Internet-toegang. Louis Harris & Associates voerde de survey uit voor American Express. 61 procent van de ondervraagden zei al een Intranet draaiende te hebben of het te bouwen. 78 procent sloot de werknemers aan op Internet (een jaar geleden lag dit cijfer 20 procent lager). Waarvoor gebruiken de bedrijven die Intranetten dan ? E-mail is goed voor 68 procent, het gezamenlijk gebruiken van documenten en groupware is vaste prik bij 55 procent van de respondenten, interne communicatie is met 45 procent ook niet onbelangrijk, gevolgd door de distributie van elektronische formulieren (38 procent), interne rekrutering (22 procent) en het boeken van reservaties voor zakenreizen (7 procent). Surfen op het Internet is blijkbaar populairder dan elektronische post (73 procent versus 68 procent). Sales en marketing (42 procent) en business-to-businessaankopen (9 procent) via het Internet blijken al veel minder ingeburgerd. Lode Goukens lode@knack.be www.knack.be www.eunet.be/rent-a-page/ goukens/vraagbk2.html Roularta Media Group : http://www.roularta.be Knack: http://www.knack.be