JA

Happy hours richten zich vooral tot jongeren: ze worden ertoe aangetrokken omdat hun budget beperkt is. De happy hours zetten hen aan tot veel en snel drinken en dat houdt risico's in. Niet alleen is het slecht voor de gezondheid - wie op jonge leeftijd vaak veel drinkt, kan daar blijvende hersenschade aan overhouden - ook de kansen op onveilige seks en roekeloosheid in het verkeer nemen erdoor toe. Happy hours zijn net als andere marketingstrategieën die de drempel tot alcoholconsumptie verlagen, zoals een gratis vat, zuipkaarten of all-intickets voor toegang en drank zoveel je wilt. We schaffen ze beter allemaal af. Caféhouders hebben genoeg alternatieven om klanten te lokken voor meer gezelligheid. Waarom bieden zij geen gratis hapjes aan in de plaats van drank aan halve prijs?
...

Happy hours richten zich vooral tot jongeren: ze worden ertoe aangetrokken omdat hun budget beperkt is. De happy hours zetten hen aan tot veel en snel drinken en dat houdt risico's in. Niet alleen is het slecht voor de gezondheid - wie op jonge leeftijd vaak veel drinkt, kan daar blijvende hersenschade aan overhouden - ook de kansen op onveilige seks en roekeloosheid in het verkeer nemen erdoor toe. Happy hours zijn net als andere marketingstrategieën die de drempel tot alcoholconsumptie verlagen, zoals een gratis vat, zuipkaarten of all-intickets voor toegang en drank zoveel je wilt. We schaffen ze beter allemaal af. Caféhouders hebben genoeg alternatieven om klanten te lokken voor meer gezelligheid. Waarom bieden zij geen gratis hapjes aan in de plaats van drank aan halve prijs? Het klopt dat drank en diensten aanbieden tegen een lagere prijs voor horecaondernemingen bedrijfseconomisch niet interessant is. Winstmarges die al beperkt zijn, worden zo nog kleiner. Anders dan in het Verenigd Koninkrijk hebben happy hours in België echter niet tot doel om het cliënteel meer te doen drinken, maar om de bezetting van de zaak te verhogen op momenten dat die laag is. Uit marktonderzoek blijkt dat de Belgische consumenten kwaliteit belangrijker vinden dan kwantiteit, wat in de lijn ligt van het dalende pilsgebruik. Klassiek leiden lagere prijzen tot hogere consumptie, maar in de horeca in Vlaanderen is dat vandaag niet meer zo. Consumenten grijpen hier liever naar speciale bieren dan naar pils. In plaats van twee voor de prijs van één, betekenen happy hours in Vlaanderen één speciaal bier tegen een lagere prijs. Mensen gaan niet in de eerste plaats om te drinken op café, maar voor de gezelligheid, om een praatje te maken. Omdat er in een café zonder volk weinig animo is, organiseren sommige bars happy hours, meestal tussen 15 en 16 uur 's middags. Want volk trekt volk aan. Vlaanderen telt 26.000 cafés. Volgens onze schattingen zijn er happy hours in minder dan één procent daarvan, meestal zijn dat dan nog hotelbars. Het effect van het afschaffen ervan zou verwaarloosbaar zijn. Ik ontken formeel dat er systematisch happy hours plaatsvinden in studentencafés. Het gebeurt wel eens, maar alleen als er weinig klanten zijn. Dat overmatig drankgebruik bij jongeren een probleem is, ontken ik niet, maar het wordt veel te sterk uitvergroot. Eerder dan horecazaken zijn nachtwinkels er trouwens de oorzaak van. Probleemgedrag door overmatig alcoholgebruik wordt niet gecreëerd door happy hours, en het blijft al bij al nog binnen de perken. Happy hours richten zich vooral tot jongeren: ze worden ertoe aangetrokken omdat hun budget beperkt is. De happy hours zetten hen aan tot veel en snel drinken en dat houdt risico's in. Niet alleen is het slecht voor de gezondheid - wie op jonge leeftijd vaak veel drinkt, kan daar blijvende hersenschade aan overhouden - ook de kansen op onveilige seks en roekeloosheid in het verkeer nemen erdoor toe. Happy hours zijn net als andere marketingstrategieën die de drempel tot alcoholconsumptie verlagen, zoals een gratis vat, zuipkaarten of all-intickets voor toegang en drank zoveel je wilt. We schaffen ze beter allemaal af. Caféhouders hebben genoeg alternatieven om klanten te lokken voor meer gezelligheid. Waarom bieden zij geen gratis hapjes aan in de plaats van drank aan halve prijs? Het klopt dat drank en diensten aanbieden tegen een lagere prijs voor horecaondernemingen bedrijfseconomisch niet interessant is. Winstmarges die al beperkt zijn, worden zo nog kleiner. Anders dan in het Verenigd Koninkrijk hebben happy hours in België echter niet tot doel om het cliënteel meer te doen drinken, maar om de bezetting van de zaak te verhogen op momenten dat die laag is. Uit marktonderzoek blijkt dat de Belgische consumenten kwaliteit belangrijker vinden dan kwantiteit, wat in de lijn ligt van het dalende pilsgebruik. Klassiek leiden lagere prijzen tot hogere consumptie, maar in de horeca in Vlaanderen is dat vandaag niet meer zo. Consumenten grijpen hier liever naar speciale bieren dan naar pils. In plaats van twee voor de prijs van één, betekenen happy hours in Vlaanderen één speciaal bier tegen een lagere prijs. Mensen gaan niet in de eerste plaats om te drinken op café, maar voor de gezelligheid, om een praatje te maken. Omdat er in een café zonder volk weinig animo is, organiseren sommige bars happy hours, meestal tussen 15 en 16 uur 's middags. Want volk trekt volk aan. Vlaanderen telt 26.000 cafés. Volgens onze schattingen zijn er happy hours in minder dan één procent daarvan, meestal zijn dat dan nog hotelbars. Het effect van het afschaffen ervan zou verwaarloosbaar zijn. Ik ontken formeel dat er systematisch happy hours plaatsvinden in studentencafés. Het gebeurt wel eens, maar alleen als er weinig klanten zijn. Dat overmatig drankgebruik bij jongeren een probleem is, ontken ik niet, maar het wordt veel te sterk uitvergroot. Eerder dan horecazaken zijn nachtwinkels er trouwens de oorzaak van. Probleemgedrag door overmatig alcoholgebruik wordt niet gecreëerd door happy hours, en het blijft al bij al nog binnen de perken.