Onze levensstijl wordt doorgaans aan onze fysieke gezondheid gelinkt: roken, ongezond eten en te weinig bewegen leiden tot wat we met een veel te mooie term 'beschavingsziekten' zijn gaan noemen, zoals diabetes.
...

Onze levensstijl wordt doorgaans aan onze fysieke gezondheid gelinkt: roken, ongezond eten en te weinig bewegen leiden tot wat we met een veel te mooie term 'beschavingsziekten' zijn gaan noemen, zoals diabetes. Het inzicht groeit dat je levensstijl ook je geestelijke gezondheid kan beïnvloeden, hoewel daar nog maar weinig onderzoek naar is gedaan. Kinesitherapeut Davy Vancampfort (KU Leuven) heeft met een aantal collega's de beschikbare evidentie bestudeerd - hun rapport verscheen in World Psychiatry. Het is duidelijk dat voldoende beweging en gezonde voeding een rem kunnen zetten op de ontwikkeling van mentale problemen zoals depressies en angststoornissen. Zo'n actief leven zou zelfs een genezend effect op het hoofd kunnen hebben. Ongezond leven blijkt geestelijke gezondheidsproblemen in de hand te werken, net zoals slecht slapen. Een verstoorde nachtrust wordt doorgaans als een gevolg van mentale problemen gezien, maar ze kan er evenzeer de oorzaak van zijn. Sinds de eerste golf van het coronavirus zijn we gemiddeld actiever dan voorheen. Daarom is dit, zegt Vancampfort, een goed moment om de positieve impact van een gezond leven op de geestelijke gezondheid in de verf te zetten. Andere auteurs melden in Neuropsychologia dat vlot twee talen spreken je beschermt tegen mentale aftakeling. Je moet beide talen wel regelmatig gebruiken om een soort 'cognitieve reserve' in je hoofd aan te leggen.