Vindt u aandelen en obligaties saai, en vertrouwt u de kuren van de beurs niet? Waarom niet uitkijken naar investeringen waar u tenminste van kunt genieten? Ons zusterblad Moneytalk wijdt een uitgebreid dossier aan die vraag, en Knack toetst de theorie aan de praktijk. Deel 5: oldtimers.

Vaak is het de vervulling van een jongensdroom: de aankoop van een oldtimer. Maar net omdat het om een emotionele keuze gaat, is het zaak bij de pinken te blijven, zegt oldtimerspecialist Dirk Gilis uit Holsbeek. ‘Of het een goede investering is, hangt sterk af van wat je koopt. Ik koop geen wagens aan die nog gerestaureerd moeten worden. Want veel mensen denken zo een koopje te doen, maar in 99 procent van de gevallen komen ze bedrogen uit. Dan zie je dat ze hadden gerekend op 5000 tot 10.000 euro reparatiekosten en uiteindelijk het dubbele moeten betalen. Want je begint met het hoogst noodzakelijke, maar dan wil je steeds meer restaureren. En zo loopt het snel op.’

Volgens Gilis koop je daarom het best een wagen die al gerestaureerd is, of die gewoon nog in de originele staat is. ‘Ik koop bijvoorbeeld vooral wagens aan uit Californië, omdat die door het goede klimaat uitstekend zijn bewaard. Je moet dan hoogstens nog een paar dingen op punt zetten.’

Wie zelf op zoek gaat naar een oude wagen, moet vooral uitkijken voor roest: ‘Mechanisch kan vandaag in principe alles gemaakt worden, maar als je roest wilt bewerken veroorzaak je altijd metaalmoeheid, en dat geeft later weer problemen.’

Echte investeerders, die hun oldtimer later met winst hopen te verkopen, krijgt Gilis ook over de vloer. ‘Het is zeker een goede investering, als je een oldtimer van een bekend merk koopt tenminste. Maar dan moet je hem wel minimaal vijf jaar houden, om echt met meerwaarde te kunnen verkopen. Ik heb zelf ook veertien oldtimers die ik niet verkoop. Want je weet, geld dat daarin zit, gaat niet verloren.’

Bij de auto’s waar de meeste kopers naar op zoek zijn, zitten weinig verrassingen. ‘De merken die het bij de oude wagens altijd goed doen, zijn uiteraard Mercedes, Porsche en Jaguar. Ook populair waren de Amerikaanse auto’s uit de jaren vijftig, maar door de lage dollar worden er in de VS nu maar weinig aangeboden. En de vraag blijft groot, dus gaan de prijzen de hoogte in. Wel erg in trek tegenwoordig zijn wagens uit de jaren zeventig. Omdat het geen echte oldtimers zijn, in die zin dat ze rijden als een moderne auto en al veel comfort bieden.’ Daarmee kun je dus lange ritten aan, en dat is belangrijk voor kopers die ook echt willen genieten van hun auto. Ze moeten er dan wel rekening mee houden dat hun paradepaardje ook een volledige technische keuring moet ondergaan, zoals elke gewone auto. Wie zijn wagen als oldtimer laat inschrijven, krijgt na een veel eenvoudiger keuring een zogenaamde O-nummerplaat. Maar daarmee mag je enkel naar manifestaties en proefritten, overdag en binnen een straal van 25 kilometer van de woonplaats.

MONEYTALK OP TELEVISIE: ELKE DINSDAG EN DONDERDAG OP KANAAL Z.

Thomas Verbeke

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content