Op zoek naar een originele beltoon? Zo gevonden. Al kun je er evengoed een uur of twee zoet mee zijn. Zeker als je geen zin hebt om 150 frank (3,7 euro) voor een gsm-muziekje te betalen en denkt dat op internet alles gratis te vinden is. Uiteindelijk vind je wel gratis beltonen, maar dat kan lang duren. De meeste gratis websites blijken bij nader inzien namelijk niet zo gratis te zijn. En dus surf je honderden websites lang van de ene ontgoocheling naar de andere. Of je krijgt de boodschap om zelf een beltoon in elkaar te knutselen. Daar bestaat wel gratis software voor en de gsm-partituren krijg je er ook gratis bij, maar zoveel huisvlijt mag van een moderne consument niet worden verwacht.
...

Op zoek naar een originele beltoon? Zo gevonden. Al kun je er evengoed een uur of twee zoet mee zijn. Zeker als je geen zin hebt om 150 frank (3,7 euro) voor een gsm-muziekje te betalen en denkt dat op internet alles gratis te vinden is. Uiteindelijk vind je wel gratis beltonen, maar dat kan lang duren. De meeste gratis websites blijken bij nader inzien namelijk niet zo gratis te zijn. En dus surf je honderden websites lang van de ene ontgoocheling naar de andere. Of je krijgt de boodschap om zelf een beltoon in elkaar te knutselen. Daar bestaat wel gratis software voor en de gsm-partituren krijg je er ook gratis bij, maar zoveel huisvlijt mag van een moderne consument niet worden verwacht.Gratis en gebruiksvriendelijke belmuziekjes biedt YourMobile.com. Al is het daar nooit helemaal zeker dat de bestelling aankomt. Ook merkwaardig: het aanbod lijkt er elke maand kleiner te worden. Je vindt niettemin nog altijd meer dan honderd deuntjes: hits uit de jaren vijftig en zestig, nieuwe hitparadekrakers, voetbalhymnes, tv-tunes, nationale volksliederen (waaronder dat van België), jazz, liedjes over liefde of afscheid, keuze te over. Om toch wat inkomsten uit hun gratis dienst te halen, rekenen de lieden achter YourMobile erop dat bezoekers doorklikken naar een website die cd's verkoopt met de liedjes waarop de beltonen zijn gebaseerd. STAR WARS AAN DE LIJNFrank Sinatra, Willie Nelson, Elvis Presley, Frankie Goes To Hollywood, A-Ha, Vengaboys, Milk Inc, Britney Spears, Destiny's Child, Madonna, Limp Bizkit, Eminem, Jay-Z, 2Pac, Will Smith: ze bestaan allemaal in beltoonvorm. Ook oude tv-series als The A-Team en Knight Rider doen het goed, naast de alomtegenwoordige Star Wars. Zelfs Walter Grootaers en Betty vind je na enig zoeken. In nieuwsgroepen duikt wel eens een mobiele beller op die klaagt over het feit dat zijn of haar favoriete artiest nog niet op gsm-maat gesneden is. Een dag later is dat euvel dan opgelost. De prominente aanwezigheid van rappers als Eminem en R&B-meiden als Destiny's Child heeft natuurlijk alles te maken met hun succes bij het jonge volkje dat de gsm als statussymbool gebruikt. Die jongeren vormen ook de bestaansreden van bedrijven als 12logo.com en Logohell.com, die met beltonen een mooie cent verdienen. Ze laten gsm-bezitters bellen naar een 0903-nummer, tegen 45 frank (1,12 euro) per minuut, en gebruiken slimme trucjes om hen aan de lijn te houden. Denk vooral niet dat de bestelling na dertig seconden is geplaatst. De beller wordt eerst op hold gezet, dan door trage kiesmenu's gestuurd en vervolgens op een zorgvuldige uitleg vergast. En ondertussen tikt de teller. Tot overmaat van ramp loopt er - gelukkig niet op alle sites - wel eens iets mis met het doorsturen van de sms-berichten met de beltoon erin. En dat betekent opnieuw beginnen. Aan het einde van de rit heb je 400 frank (10 euro) betaald voor een muziekje dat je na twee weken kotsbeu bent. Aanbieders die alleen vanuit het buitenland opereren, werken met Visabetalingen. En vanuit de redenering dat het onnozel is om voor 50 frank (1,25 euro) je Visakaart boven te halen, rekenen ze meteen tien of twintig beltonen aan: 500 (12,4 euro) of 1000 frank (24,8 euro). Niet eens zo'n slechte oplossing voor wie regelmatig wil veranderen, wel vervelend als je precies weet met welk muziekje je opgebeld wil worden. Het lijkt vreemd dat grote gsm-producenten als Nokia, Ericsson en Siemens niet wat meer hun best doen om bij wijze van dienstverlening in gratis beltonen te voorzien. Ze stoppen een reeks voorgeprogrammeerde tunes in hun toestellen, maar nooit de leuke. Ze zouden het misschien wel willen, maar dan moeten ze op al die deuntjes auteursrechten betalen. En als de platenfirma's en uitgeverijen een bedrag aanrekenen per verkochte gsm, loopt de factuur meteen in de miljarden. Dus toch maar liever niet. www.12logo.com www.logohell.com www.yourmobile.com www.iguanasms.com www.freemobiletunes.com www.mobilemelodies.comBart Vandormael