Hugo De Greef, directeur van het Brusselse cultuurhuis Flagey, heeft plannen, en ze zijn ambitieuzer dan ooit.

Vooruit in Gent, dát is het model dat Hugo De Greef (55) zich voor ogen houdt. ‘Dans en theater komen bij ons niet aan bod, maar Flagey is ook een verhaal met vele hoofdstukken’, zegt de voormalige intendant van het Kaaitheater en van Brugge 2002. Het vroegere omroepgebouw in Elsene heeft momenteel nog te veel deelpublieken die louter afkomen op één specifiek luik in de programmering: jazz, klassieke muziek, wereldmuziek of film. ‘Ons publiek groeit,’ zegt De Greef, ‘maar we stellen vast dat veel bezoekers alleen geïnteresseerd zijn in één genre.’

Net als Vooruit heeft Flagey met Belga een grand café in zijn gebouw. Nu moet het publiek in het aanbod van Flagey ook nog een DNA ontwaren waarmee het zich verbonden voelt. De nieuwe artistiek programmator, Tarquin Billiet (46), heeft voor volgend seizoen een hybride en flexibel programma samengesteld dat het publiek moet verleiden om niet langer puur à la carte het vertrouwde te consumeren. Flagey, dat sinds de start in 2002 bekendstaat als een beeld- en geluidsfabriek, serveert vanaf september ook lekkers rond woord en stem. Het programma omvat het eerste Festival van de Filosofie en de tweede editie van het Passa Porta Festival. Dat tweejaarlijkse internationale auteursfestival laat in 2009 bekende en minder bekende namen in Flagey en elders in Brussel aan het woord. Verrassend is ook Josse De Pauw met La Version Claus, de Franstalige monoloog die is samengesteld uit interviews met de schrijver van het Verdriet van België (april 2009). De Pauw is ook dit najaar al te gast, met pianiste Claire Chevallier en kunstenaar Benoît Van Innis, in Babar, le fils des étoiles, een productie van Muziektheater Transparant. Met ook nog een bijdrage in de reeks Radioboeken is De Pauw dit seizoen een van de special guests in Flagey. Andere gasten zijn onder anderen Paul Van Nevel, Jef Neve, Fabian Fiorini, Bl!ndman en uiteraard het Brussels Philharmonic (het gewezen Vlaams Radio Orkest) en het Vlaams Radio Koor, die in Flagey hun vaste stek hebben.

Maar is Van Nevel met zijn Huelgas Ensemble al niet kind aan huis in Bozar? Volgens Billiet is over de complementariteit van de programma’s overleg gepleegd. Ictus voert in Flagey bijvoorbeeld ‘pure’ concerten uit, vanwege de akoestische kwaliteit van de studio’s, terwijl het ensemble zich in het Kaaitheater en elders aan multidisciplinaire expressie waagt.

SUBSIDIES

Flagey wil zich als Europees cultuurhuis ook verankeren in de buurt, waar nogal wat Portugezen en Afrikanen wonen. Daarom viert het bij de opening van het hernieuwde Flageyplein op 5 juli feest, en het opent zijn seizoen in september met een buurtfeest. Tegelijk streeft De Greef vanaf 2010 naar een aanzienlijke vergroting van het budget. Zowel aan Franstalige als aan Vlaamse kant vangt dan een nieuwe subsidieperiode aan. Beide gemeenschappen geven momenteel 600.000 euro subsidie, waarbij de Vlamingen ook voor de residentie van het Brussels Philharmonic en het Vlaams Radio Koor betalen. Flagey beschikt over een werkingsbudget van 4 miljoen euro, waarvan de overheden samen 2,5 miljoen voor hun rekening nemen.

Goed nieuws is de kleine bonus in 2007. In 2004 had de opgestapelde schuld van 400.000 euro immers een crisis veroorzaakt. In de vzw die belast was met de exploitatie zaten deels dezelfde mensen als in de nv die tien jaar geleden eigenaar was geworden van het gewezen omroepgebouw. De gemeenschappen waren bereid om ‘cocommunautair’ dieper in de portemonnee te tasten op voorwaarde dat de raad van bestuur van de vzw anders werd samengesteld, de nv de put delgde en een buitenstaander algemeen directeur werd. Na tumultueuze vergaderingen werd Hugo De Greef in maart 2007 de nieuwe intendant, terwijl de programmering in handen bleef van France de Kinder. Toen zij eind vorig jaar andere oorden opzocht, zag een deel van de Franstaligen De Greef als een instrument van een agressieve vervlaamsingspolitiek. Dat de opvolger van De Kinder eveneens Franstalig is, veranderde weinig aan de perceptie. De Greef moet dus op eieren lopen.

DOOR ERIC BRACKE

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content