De Indiase luchtvaartmaatschappij Jet Airways en het Belgische Brussels Airlines zijn vragende partij voor een extra halte voor de hogesnelheidstrein Thalys in de luchthaven van Zaventem. Het project zou Brussels Airport in verbinding stellen met Parijs-Noord, met een tussenstop in Brussel-Zuid. De huidige situatie is namelijk weinig comfortabel, en is al evenmin (kosten-)efficiënt of milieuvriendelijk.
...

De Indiase luchtvaartmaatschappij Jet Airways en het Belgische Brussels Airlines zijn vragende partij voor een extra halte voor de hogesnelheidstrein Thalys in de luchthaven van Zaventem. Het project zou Brussels Airport in verbinding stellen met Parijs-Noord, met een tussenstop in Brussel-Zuid. De huidige situatie is namelijk weinig comfortabel, en is al evenmin (kosten-)efficiënt of milieuvriendelijk. Brussels Airlines voert namelijk elke dag een tussenstop uit op de luchthaven Charles de Gaulle bij Parijs, alvorens verder te vliegen naar Afrika. Jet Airways zit in een soortgelijke situatie voor zijn vluchten naar India. Dergelijke operaties worden steeds duurder, niet het minst als gevolg van de stijgende brandstofprijzen. 'Op de markt is er inderdaad een dwingende vraag naar een efficiëntere verbinding naar Brussels Airport', zegt Jan Van der Cruysse, woordvoerder van Brussels Airport Company. 'In Parijs, bijvoorbeeld, wonen veel Afrikanen, en die maken graag gebruik van het unieke Afrikanetwerk van Brussels Airlines. En Jet Airways biedt vanuit Brussel Indische bestemmingen aan die op geen enkele andere luchthaven worden aangeboden.' Momenteel is er geen vlotte verbinding vanuit Parijs naar de luchthaven van Zaventem. Hoe zo'n verbinding er moet uitzien, laat Van der Cruysse in het midden. 'Maar Brussels Airport zou er zeker zijn voordeel mee doen. Een betere verbinding met ons hinterland impliceert een groter marktpotentieel.' Dat is de paradox van Brussels Airport: het ligt overal dichtbij, maar het is moeilijk bereikbaar. Een extra stop voor de Thalys op Brussels Airport zou in elk geval een goed idee zijn, vindt Georges Allaert, hoogleraar ruimtelijke planning aan de Universiteit Gent. 'De trein als verlengstuk van het vliegverkeer: dat is een duurzame oplossing. Zowel op economisch als op ecologisch vlak biedt zoiets een toegevoegde waarde. Ook maatschappelijk is het een pluspunt: je brengt mensen - en dan vooral zakenlui - snel van A naar B. De combinatie van trein en vliegtuig is de toekomst. Dat zeg ik niet alleen, ook bij de Europese Commissie zijn ze die mening toegedaan.' De vraag is natuurlijk of een extra Thalyshalte in Brussels Airport wel haalbaar is. In 2004 en 2005 had de Thalys gedurende een jaar een stop op de luchthaven van Zaventem, maar het traject werd om operationele redenen geschrapt. Als de halte nu opnieuw zou worden ingevoerd, zou dat de nodige aanpassingen vergen. De Thalys inpassen in het bestaande Belgische spoorwegnetwerk is evenmin evident. Komt er nu een extra Thalyshalte of niet? Bij Thalys verwijst men naar het Diaboloproject, dat Brussels Airport tegen 2012 wil koppelen aan de hogesnelheidsinfrastructuur. Het project wordt gefinancierd door de NMBS-groep, in samenwerking met twee privépartners, en worstelt zich momenteel door de vereiste vergunningen. Is er, in afwachting daarvan, misschien een andere oplossing mogelijk, zodat de Thalys toch al kan stoppen op de luchthaven? 'We hebben daar nog geen formele aanvraag voor gekregen', zegt Patricia Baars, persverantwoordelijke bij Thalys. 'Het is dus geen discussiepunt.' Celine De Coster