Zal de Europese Commissie haar eigen nepnieuwscampagne lanceren? Volgens de Tsjechische EU-commissaris voor Justitie, Vera Jourova, overweegt de Commissie om het publiek te sensi...

Zal de Europese Commissie haar eigen nepnieuwscampagne lanceren? Volgens de Tsjechische EU-commissaris voor Justitie, Vera Jourova, overweegt de Commissie om het publiek te sensibiliseren rond deep fake news: video- of audio-opnames via artificiële intelligentie gemanipuleerd zijn en waarin politici uitspraken doen die ze nooit gedaan hebben. 'We moeten het Europese publiek waarschuwen dat het risico op misbruik enorm is', zegt Jourova in het Duitse kwaliteitsblad Der Spiegel. 'Je moet zulke video's met eigen ogen gezien hebben om te weten hoe groot het gevaar is.' Jourova is bezorgd dat de Europese verkiezingen van 26 mei gemanipuleerd zullen worden. 'De onlinecampagnes rond de brexit hebben ons geleerd dat we meer transparantie nodig hebben. Mensen moeten weten wie er betaalt voor politieke advertenties. We hebben zo snel mogelijk duidelijke regels nodig voor het internet.'