‘Er is veel oneerlijke concurrentie’

Suzanne Huisman © Debby Termonia

Er wordt volop gesjoemeld in de handcarwashbranche. Twee op de drie handcarwashes zijn niet in orde met de sociale wetgeving. Vorig jaar constateerden de sociale inspectiediensten 425 inbreuken tijdens de controle van 632 handcarwashes. Zwartwerk en schijnzelfstandigheid zijn schering en inslag, maar ook mensenhandel komt voor in de sector. De Belgische Beroepsvereniging Reiniging Voertuigen (BBRV) heeft inmiddels een meldpunt gelanceerd om de fraude tegen te gaan. Knack sprak met drie eigenaars die zich wel aan de regels houden.

‘Schrijnende toestanden’

Suzanne Huisman (29) Runt samen met haar ouders carwash Blinkie in Maaseik

‘Er is veel oneerlijke concurrentie in ons vak. Als voorzitter van de Belgische Beroepsvereniging Reiniging Voertuigen (BBRV) ben ik op de hoogte van heel wat malafide praktijken. Er zijn handcarwashes die prijzen tussen 10 en 15 euro per wasbeurt hanteren. Als je berekent dat een ongeschoolde jongere werknemer in België makkelijk 25 euro bruto per uur kost, dan kom je er niet aan uit met 15 euro. En dan heb ik het nog niet over de vergunningen, de btw, arbeidsverzekeringen en de producten die je moet aankopen.

Sommige handcarwashes zijn een draaischijf voor mensenhandel. Iemand wordt door een smokkelaar naar ons land gehaald en moet dan in een handcarwash werken om zijn reis terug te betalen. Het gaat om schrijnende toestanden. De illegale werknemers slapen met 20 man op een kamertje en worden ’s morgens met een busje afgezet in verschillende handcarwashes, waar ze de hele dag werken terwijl ze geen cent worden uitbetaald. Maar dat ziet de consument vaak niet, die kijkt alleen naar de voordelige prijs.’

‘Meldpunt opgericht’

Johan Maesen (41) Eigenaar van de Carwash Club in Neerpelt

‘Ik kan alleen maar spreken van illegale praktijken die ik bij handcarwashes in mijn eigen omgeving zie. Die hebben een uitbatings- en milieuvergunning om 10 auto’s per dag te wassen, zes dagen per week. Dat wordt sowieso wekelijks overschreden. Daarnaast worden de werknemers onderbetaald. Ik krijg mensen over de vloer die in zo’n handcarwash gewerkt hebben en later bij mij kwamen solliciteren. Ze vertelden dat ze 15 euro per dag verdienden, op een werkdag van 8 uur ’s morgens tot 8 uur ’s avonds. Dat gaat over pure wantoestanden.

Iedereen in de branche die wel conform de wet werkt, weet dat er ook op het vlak van de milieunormen heel wat misloopt. Het controleorgaan van de Vlaamse Milieumaatschappij heeft niet genoeg mensen in dienst om al die handcarwashes te controleren.

Inmiddels hebben we een meldpunt opgericht waar we zelf alle gevallen van misbruik kunnen aangeven. Die worden dan doorgegeven aan de bevoegde autoriteiten. En in november organiseert de overheid een flitscontrole. Dat zijn in elk geval hoopvolle ontwikkelingen.’

‘Dweilen met de kraan open’

Stijn De Cock (38) Zaakvoerder van SDC Wash in Erembodegem

‘Bij ons kun je je auto onder andere ook laten polijsten en coaten, detailing heet dat. Voor mij ligt de oneerlijke concurrentie vooral bij mensen die aan detailing doen vanuit hun eigen garage of oprit en verder met niets in orde zijn. Ze werken tegen heel lage prijzen en trekken zich niets aan van de milieuwetgeving. Ik ken er die hun afvalwater gewoon op straat laten lopen. Terwijl wij ons blauw betalen aan milieuvergunningen, attesten en reinigingsinstallaties. Waarom gelden die milieunormen voor de een wel en voor de ander blijkbaar niet, vraag ik me af. Het is frustrerend. Ik begrijp dat mensen die dit werk in bijberoep doen en twee auto’s per week behandelen, geen zware investeringen conform de milieuwetgeving kunnen doen. Maar of je dit nu in hoofd- of in bijberoep doet, je moet je wel aan de milieu- en uitbatingswetgeving houden.

Johan Maesen
Johan Maesen© Debby Termonia

De controles zijn verbeterd, maar ze moeten nog strenger. Als een bedrijf zich niets aantrekt van de wetgeving, moet het gesloten worden. Anders blijft het dweilen met de kraan open.’

Stijn De Cock
Stijn De Cock© Debby Termonia
Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content