Wat begin augustus nog een fait divers leek, staat deze week bovenaan de politieke agenda: het overnamebod van Suez op Electrabel en de gevolgen voor de energiesector in ons land. In een notendop: de Franse nutsgroep Suez wil de resterende 49,9 procent van de aandelen die het nog niet bezit in Electrabel overnemen. De Belgische gemeenten, die met 4,67 procent van de aandelen de grootste minderheidsaandeelhouder van Electrabel zijn, willen een vinger in de pap. Vooral de Vlaamse gemeenten, die veel verder staan in de liberalisering van de elektriciteitsmarkt dan de Waalse en de Brusselse, zagen een groot de...

Wat begin augustus nog een fait divers leek, staat deze week bovenaan de politieke agenda: het overnamebod van Suez op Electrabel en de gevolgen voor de energiesector in ons land. In een notendop: de Franse nutsgroep Suez wil de resterende 49,9 procent van de aandelen die het nog niet bezit in Electrabel overnemen. De Belgische gemeenten, die met 4,67 procent van de aandelen de grootste minderheidsaandeelhouder van Electrabel zijn, willen een vinger in de pap. Vooral de Vlaamse gemeenten, die veel verder staan in de liberalisering van de elektriciteitsmarkt dan de Waalse en de Brusselse, zagen een groot deel van hun inkomsten opdrogen. De Elia-heffing kon dat verlies maar ten dele compenseren. De verkoop van de Electrabel-aandelen zou soelaas kunnen brengen. Maar vanuit verschillende hoeken luidt de boodschap dat de gemeenten zorgvuldig met de fondsen moeten omspringen. 'Opdat er geen stroomstoringen zouden optreden door een slecht onderhoud van de netwerken', zei minister van Energie Marc Verwilghen (VLD). Er gingen ook stemmen op om te investeren in de transport- en de distributienetwerken van gas en elektriciteit, om de greep van de overheid op de energiesector toch nog enigszins in stand te houden. Jos Ansoms (CD&V), voorzitter van de koepel van gemengde intercommunales Intermixt, pleitte ervoor om de participaties van de gemeenten in de transport- en distributienetwerken zo hoog mogelijk op te trekken. Tenzij de gemeenten de inkomsten zouden aanwenden om hun schulden af te bouwen. Bijvoorbeeld van de leningen die ze hebben aangegaan om participaties aan te gaan in Elia (transportnetwerk van elektriciteit) en Fluxys (transportnetwerk van gas). Een vervroegde afbetaling zou een nieuwe stroom aan inkomsten genereren, die het verlies kan compenseren van de dividenden uit Electrabel. De Waalse gemeenten gingen het zover niet zoeken. Zij zagen veel meer in een herinvestering van de opbrengsten in Suez, om zo naar verluidt te 'wegen' op de beslissingen in Parijs. Een voorstel dat ook aan Vlaamse kant niet helemaal werd afgewezen. Aan Waalse kant kon het in elk geval op veel bijval rekenen van de eerste aandeelhouder van Suez, Albert Frère. Hij zou zijn aandeelhouderschap verstevigen. 'Als de gemeenten zouden instappen, zou dat een Belgische verankering mogelijk maken', meende hij. Een voorstel dat op het nodige wenkbrauwgefrons werd onthaald. Feit is dat met de overname van Electrabel door Suez alweer een Belgisch bedrijf in buitenlandse handen terechtkomt. Een studie van ING wijst uit dat er van de 139 Belgische bedrijven die eind 1995 op de beurs noteerden, nog amper 63 overblijven ( De Tijd 20/09). Het bod vanuit Parijs op Electrabel kwam overigens ook niet als een verrassing. Suez heeft al langer de controle over de Belgische elektriciteitsproducent, onder meer via Tractebel. In 2003 al verwierf Suez door aankopen op de beurs de meerderheid in Electrabel. Suez heeft de politiek in snelheid gepakt. Ingrid Van DaeleVan de 139 Belgische bedrijven die eind 1995 op de beurs noteerden, blijven er nog amper 63 over.