Dirk Draulans
...

Dirk DraulansCosta Rica staat bekend als het land zonder leger. Omdat er weinig geld verloren gaat aan defensie, kon er veel geïnvesteerd worden in onderwijs. Meer dan 90 procent van de mensen in Costa Rica kan lezen en schrijven - een hoog getal voor een tropisch land. Maar dat betekent niet dat de scholen geen problemen kennen. Af en toe worden automobilisten tegengehouden aan een primitieve 'wegversperring' voor een dorpsschooltje, waar enkele moeders een koord over de weg gespannen hebben om wat geld in te zamelen voor de opvoeding van hun kinderen. De Vlaamse vzw Landscape Foundation heeft op die problematiek ingespeeld. Ze steunt het Tirimbina Regenwoud Centrum in zijn inspanningen om - dit jaar ongeveer vijfduizend - Costa Ricaanse schoolkinderen gratis een dag les te geven over het regenwoud en de bescherming van de natuur. De kinderen worden met een busje aan de school afgehaald, en na afloop weer teruggereden. Ze krijgen les van de biologen van het centrum, een gratis lunch en een rondleiding in een stukje woud. Een vreemd gezicht, zo'n bende jolige schoolkinderen in smetteloos uniform - wit hemd en blauwe rok of broek - op de properste paadjes van het woud, ademloos luisterend naar een bende brulapen of naar een uitleg over het rode gifkikkertje met blauwe achterpootjes (ter plekke blue jeans gedoopt) dat een mens kan doden als het in contact komt met een open wonde. Landscape Foundation wil ook een brug slaan tussen twee culturen. Deze week start in Vlaanderen een virtuele expeditie naar het Costa Ricaanse regenwoud (www.regenwoud.com). Het initiatief was mogelijk door de steun van het kersverse Vlaamse administratie van Ontwikkelingssamenwerking, en werd uitgewerkt door Karel Ameye (SHE Consultancy). Ongeveer vierduizend Vlaamse scholieren nemen eraan deel. Zes weken lang zullen ze werken rond zes thema's. Biodiversiteit, met extra aandacht voor genetische erosie (het verdwijnen van dier- en plantensoorten door het teloorgaan van de natuur) en etnobotanie (het gebruik van planten door plaatselijke culturen), bijten de spits af. Volgen onder meer nog lokale muziek, indianencultuur en gelijkekansenbeleid. In een discussieforum zullen de Vlaamse scholieren kunnen interageren met enkele klassen aan Costa Ricaanse kant. Aan het geheel is een wedstrijd verbonden - zo moeten de scholieren een rapport maken om de Costa Ricaanse overheid ervan te overtuigen dat het niet nuttig is een stuk regenwoud te kappen om er een bananenplantage van te maken. De Vlaamse klas die het beste 'scoort', mag (waarschijnlijk in de paasvakantie) echt op expeditie naar Costa Rica. De Costa Ricaanse klassen krijgen elk een computer. Het is de bedoeling dat het project volgend jaar wordt herhaald.