‘Een privatisering zal de NMBS niet beter maken’

Omdat de economie hard lijdt onder de files moeten we nog meer mensen overtuigen om de auto in te ruilen voor de trein, zegt minister van Mobiliteit François Bellot (MR).

Uw voorgangster Jacqueline Galant kondigde voor de komende jaren 3 miljard euro besparingen aan bij de spoorwegen. U kondigt 1 miljard euro extra investeringen aan. Wat is de verhouding tussen die twee beslissingen? (Tony Ward, Leuven)

FRANÇOIS BELLOT: De NMBS moet de komende jaren een pak efficiënter worden, door de liberalisering van het Europese spoor in 2023. En dat terwijl de Belgische staat het budget moet beperken. Nu al krijgt de NMBS jaarlijks 3 miljard euro, toch een enorme inspanning van de overheid. Omdat onze autowegen steeds meer dichtslibben, doen we nu een extra inspanning. Met een beter aanbod aan openbaar vervoer willen we nog meer mensen overtuigen de auto thuis te laten. Dat gaan we onder meer doen door perrons te verhogen, door het Brusselse voorstadsnet (GEN) af te werken, en met een beter ICT-aanbod, zodat de reiziger in real time ziet wat zijn beste opties zijn.

Ik neem regelmatig de L-trein van Roosendaal naar Antwerpen. Hoe kan het dat daar nog steeds die oude, smerige bordeauxrode treinen gebruikt worden, met soms kapotte gordijnen en een feloranje interieur uit de jaren vijftig? Ik ben beschaamd als Nederlanders die trein gebruiken om naar Antwerpen te komen. (Peter Van Ael)

BELLOT: Vanaf 2020 zullen we 445 nieuwe voertuigen hebben om die verouderde types volledig te vervangen. Dergelijke types bieden inderdaad geen modern comfort meer en hebben een te beperkte capaciteit, twee euvels die de nieuwe treinstellen oplossen. De NMBS wil die oude treintjes maar wat graag vergeten.

Hoe wilt u jonge weekendreizigers overtuigen om de auto te laten staan als ze voor een terugrit met de trein vanuit een centrumstad vaak al om tien uur ’s avonds huiswaarts moeten keren? (Koen Verhaeghe, Ronse)

BELLOT: De NMBS bekijkt of we tegen 2017 de dienstverlening op sommige plaatsen kunnen verlengen. Men moet ook beseffen dat we geen trein kunnen laten rijden voor een man of tien. Voor grote evenementen of concerten worden er nu al extra treinen ingelegd. We moeten realistisch zijn: aanpassingen zullen altijd daar gebeuren waar voldoende mensen samen zijn, bijvoorbeeld in de grootste steden.

Waarom krijgt niet elk treinstel één wagon waar mensen met hun fiets op kunnen? Pendelaars zullen dan het hele traject met hun eigen fiets kunnen afleggen. (Marc Van Vlem, Mortsel)

BELLOT: Ik ben het met u eens. Het is waar dat de combinatie fiets-trein beter georganiseerd zou kunnen worden. De NMBS heeft vooral werk gemaakt van fietsenstallingen voor het station en beschikbare huurfietsen aan de stations. Ik weet dat dit beter moet, maar het is niet gemakkelijk om het te veranderen. Een plooifiets meenemen op de trein kan nu eenvoudig, maar een gewone fiets meenemen is nog te moeilijk. In Duitsland hebben de treinen daarvoor een speciale ingang. De NMBS heeft die ingangen niet. We moeten in de toekomst goed nadenken over hoe we de combinatie fiets-trein kunnen verbeteren.

Vraag van de week

Moeten we de NMBS niet gewoon privatiseren? (Roger Rottiers)

BELLOT: Ik ken geen enkele plaats in de wereld waar men met succes een spoorwegmaatschappij heeft geprivatiseerd. Wel willen we bij de keuze van de nieuwe ceo van de NMBS en andere topfuncties mensen binnenhalen met ervaring in de industrie. De NMBS is een complex bedrijf, en we gaan het niet beter maken door het te privatiseren, wel door kennis uit het bedrijfsleven binnen te brengen.

Van festivals tot crèches: allemaal dragen ze af aan Sabam. Is de auteursrechtenorganisatie te hebberig? Stel uw vraag aan CHRISTOPHE DEPRETER, ceo van Sabam.

Mail uw vragen naar mijnvraag@knack.be en maak kans op een boekenbon van Standaard Boekhandel ter waarde van 20 euro.

Thomas Verbeke

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content