Na "Zéér volle maan" en "Nana" is "Sikkepit" de derde productie van auteur-performer Wim Van Gotha, in een regie van Johan De Smet en in opdracht van Speelteater Gent/De Kopergietery. De selfmade speler Van Gotha schrijft zelf zijn teksten en is vooral in goede doen als hij ze ook solo kan spelen. In elk geval getuigt "Sikkepit" niet alleen van zijn grote verbeeldingskracht, hij verkoopt zijn tekst o...

Na "Zéér volle maan" en "Nana" is "Sikkepit" de derde productie van auteur-performer Wim Van Gotha, in een regie van Johan De Smet en in opdracht van Speelteater Gent/De Kopergietery. De selfmade speler Van Gotha schrijft zelf zijn teksten en is vooral in goede doen als hij ze ook solo kan spelen. In elk geval getuigt "Sikkepit" niet alleen van zijn grote verbeeldingskracht, hij verkoopt zijn tekst op een vakkundige manier en blijft origineel. Zelf noemt Van Gotha zich een "grote idealist die de taal wil zuiveren". In "Sikkepit" gaat hij onder meer te keer tegen diegenen die zomaar klakkeloos allerlei spreekwoorden en volkse wijsheden gebruiken, alleen maar om hun domheid te camoufleren. Die spreuken zijn clichés geworden, zoals velen in hun gedrag en mentaliteit cliché-mensen zijn. Van Gotha vertelt over Sikkepit, de butler van een gravin die hem op een bijzondere manier behandelt. Van een butler wordt verwacht dat hij zwijgt en met een neutraal gezicht zijn werk doet, maar Sikkepit moet tijdens het serveren van madame filosofische tirades houden. Hij oefent 's nachts en houdt er complete slapeloosheid aan over. Na elf jaar onder de sloef en in een kelderkamertje te hebben geleefd, wil Sikkepit eindelijk voor zichzelf opkomen. Hij heeft zich, omwille van zijn status als butler, laten piercen en draagt zijn haar in een vette opstaande kuif, maar nu is het gedaan. Hij wil naar het meisje van zijn dromen, zijn echte "gravin", hij wil uit zijn keldercel uitbreken, en als een dief in de nacht van de rijke buitenwereld gaan stelen wat hij in zijn jonge leven nooit heeft gekregen. Maar Van Gotha verstaat de kunst van het fantaseren en stoffeert zijn verhaal zodanig dat hij niet voor één gat te vangen is. Hij beweegt als een danser, hij charmeert in een pittige taal, hij relativeert en schuwt de zelfspot niet. Sikkepit heeft iets van Guillaume, het personage uit Gotha's "Zéér volle maan" uit 1997, een verbijsterde jongen, bij wie de bliksem is ingeslagen en volle maan een wereld van herinneringen en associaties losmaakt. Ook Sikkepit kan je zien als een mens die voor zichzelf een gek wereldje schept, als een mengsel van realiteit en fictie. Een onschadelijke gekte die broodnodig is om te overleven in de reële gekke wereld, waarin de gravin van Sikkepits dromen er helemaal anders uitziet dan verwacht.Reisvoorstellingen. Info: 09/233.70.00 (Kopergietery).Roger Arteel