Vorige week waren schrijfster Marcella Baete en hoofdredacteur Pol Van den Driessche bij Paskal ontboden, en daar hadden wij in het holst van de zondagochtend speciaal de wekker voor gezet. De kwestie was deze : Van den Driessche had de publicatie van een boek van mevrouw Baete, dat als feuilleton in ...

Vorige week waren schrijfster Marcella Baete en hoofdredacteur Pol Van den Driessche bij Paskal ontboden, en daar hadden wij in het holst van de zondagochtend speciaal de wekker voor gezet. De kwestie was deze : Van den Driessche had de publicatie van een boek van mevrouw Baete, dat als feuilleton in Het Nieuwsblad en De Gentenaar verscheen, stopgezet omdat het ?tegen de achtergrond van de actuele gebeurtenissen? aanstootgevend zou zijn. Smeerpijperij dus. Maar volgens Baete de vrouwelijke Louis Paul Boon, zullen we maar zeggen ging het gewoon om erotische scènes waarin ?rauw taalgebruik? gehanteerd werd. En ze gaf een paar voorbeelden : haar personage had het over zijn ding en zijn geval. En zelfs over zijn muziekinstrument. Wij wisten niet wat we hoorden. Dat soort dingen werd op zondagochtend zomaar op de televisie gezegd ! Gelukkig lagen de kinderen nog in bed. Je zag Pol Van den Driessche een schietgebedje prevelen, maar Paskal gaf geen krimp. Zij wilde weten of hier geen sprake was van censuur. Dat zag ze helemaal verkeerd, oordeelde Van den Driessche : het ging om smaak en fijngevoeligheid. Waarom was de hoofdredacteur dan überhaupt met de publicatie van dat boek begonnen, vroeg Paskal onverstoorbaar. Tja. Goeie vraag. Van den Driessche hoorde de val dichtklappen. Hij had het boek niet van tevoren gelezen, bekende hij daar had hij zijn personeel voor maar het was hem warm aanbevolen en bovendien wist hij dat mevrouw Baete bij de verkiezingen op de lijst gestaan had van ?een eerbiedwaardige politieke partij?. De Christelijke Volkspartij dus. Hoe naïef. Hij had toch even kunnen nagaan of het boek was uitgegeven in Averbode ? Maar dat vroeg Paskal niet meer. Haar tegenstander was gevloerd en natrappen is haar stijl niet.