Waar een klein land groot in kan zijn: het Amerikaanse verkeersstudiebureau Inrix zet België op een soevereine eerste plaats in de top 25 van landen met de meeste files. Brussel is dan weer koploper in de categorie Most Congested Cities, Antwerpen staat knap vierde. Jammeren over fileleed is een nationale sport, maar er zitten ook positieve kanten aan het fenomeen. Donald Hoogeweg, een Nederlander die vier jaar geleden met zijn Belgische partner naar de omgeving van Gent verkaste, ziet in het verkeersinfarct vooral een kans. Vorige week lanceerde hij Driving-Force, een dienstverlenend bedrijf dat auto's met chauffeur verhuurt. Klinkt banaal? Niet als je het zoals Hoogeweg in de markt zet. Driving-Force verstrekt immers geen limoservice, maar biedt mobiele werkplekken. 'We mikken op professionals met een drukke agenda,' zegt Hoogeweg, 'mens...

Waar een klein land groot in kan zijn: het Amerikaanse verkeersstudiebureau Inrix zet België op een soevereine eerste plaats in de top 25 van landen met de meeste files. Brussel is dan weer koploper in de categorie Most Congested Cities, Antwerpen staat knap vierde. Jammeren over fileleed is een nationale sport, maar er zitten ook positieve kanten aan het fenomeen. Donald Hoogeweg, een Nederlander die vier jaar geleden met zijn Belgische partner naar de omgeving van Gent verkaste, ziet in het verkeersinfarct vooral een kans. Vorige week lanceerde hij Driving-Force, een dienstverlenend bedrijf dat auto's met chauffeur verhuurt. Klinkt banaal? Niet als je het zoals Hoogeweg in de markt zet. Driving-Force verstrekt immers geen limoservice, maar biedt mobiele werkplekken. 'We mikken op professionals met een drukke agenda,' zegt Hoogeweg, 'mensen die de hele dag van de ene afspraak naar de andere hollen. Driving-Force biedt hen de mogelijkheid om hun verplaatsings-tijd nuttig te besteden. Goed voor de productiviteit, maar ook voor hun arbeidsvoldoening en leefkwaliteit. Dankzij hun chauffeur kunnen ze goed voorbereid en ontspannen op kantoor of op hun afspraak verschijnen.' Geen betere omgeving om met jezelf te brainstormen dan de file. Zo is het idee ook hem komen aanwaaien. 'Ik heb lange tijd voor een Nederlandse multinational de Franse markt bediend. 100.000 kilometer per jaar, reken maar de uren uit die ik heb verloren op de périphérique rond Parijs. Toch is het pas echt beginnen te gisten toen ik naar Gent verhuisde. Het fileprobleem is hier echt wel nijpend, nog erger dan in Frankrijk of in Nederland. Terwijl ik weer eens op de E40 of de E17 stond aan te schuiven, hoorde ik mezelf hardop denken: wat een zonde toch, al die productieve uren die vervliegen boven het asfalt.' De technologie om mobiel te werken was er al, we hebben allemaal wel een smartphone, tablet of laptop met G3 of G4 bij de hand. 'Maar wat heb je aan al die slimme apparaten als je geketend bent aan het stuur?' vraagt Hoogeweg. 'Ik raakte er meer en meer van overtuigd: de auto met chauffeur was het ontbrekende puzzelstuk. Niet als prestigeproduct, maar als businesstool. Het heeft nog een vol jaar geduurd om met een werkzaam concept van stapel te lopen. We hebben het eerst breed getoetst, onder meer bij een bedrijfsleider en een gewezen politicus die veel de weg op moet voor lezingen. Doen, was het advies dat we overal kregen.' Bij een auto met chauffeur doemt onwillekeurig het beeld op van een minister op de achterbank van een limousine, als het al niet de ceo van Belgacom is. 'We willen af van dat elitaire imago', zegt Hoogeweg. 'Driving-Force mikt op het niveau eronder. Managers, ook uit het middenkader. Bedrijfsleiders van kmo, maar ook zelfstandige consultants met afspraken verspreid over het hele land. Onze tarieven zijn allesbehalve elitair. Een dag van negen uur auto met chauffeur kost 495 euro, btw exclusief. Voor een extra uur rekenen we 55 euro aan. Er is geen kilometerbeperking, en we rijden in heel Europa.' De vloot bestaat voorlopig uit twee nieuwe Mercedessen van de E-klasse. Er is wifi aan boord, er zijn de nodige stopcontacten, in de koffer zoemt een minibar met water en fris. 'Een dagje Driving-Force begint met een kopje verse koffie', zegt Hoogeweg. 'We doen er echt alles aan om van de achterbank een aangename werkplek te maken. Onze chauffeurs worden zorgvuldig uitgekozen. Ze zijn niet te jong, hebben een vriendelijke uitstraling en spreken hun talen.' Gordijnen om discreet te werken? Hoogeweg lacht de suggestie weg. 'Bij ons geen obscure toestanden, gordijnen doen veeleer aan maffiabazen of staatshoofden in voormalige Oostbloklanden denken. Natuurlijk hebben we getinte ruiten, maar dat is voor het schermcomfort van de klant.' Echt stormlopen doet het nog niet bij Driving-Force, maar wat nog niet is, kan nog komen. 'Het is nog pril allemaal', zegt Hoogeweg. 'We hebben alvast een offerteaanvraag van een grote bank ontvangen. En we hebben al een contract op zak met een Nederlandse touroperator die buitenlandse klanten op een comfortabele manier kennis wil laten maken met België.'DOOR ERIK RASPOET, ILLUSTRATIE BART SCHOOFS'Een rijdende werkplek is een businesstool zoals de tablet of de smartphone.'