Ed Worms

© Debby Termonia

Grim, Hasselt

‘De klant die Dan Brown wil, kun je niet teleurstellen’

‘Dit is niet onze eerste boekhandel. Voordat we met Grim begonnen, baatten mijn vrouw en ik de De Dry Coppen uit, een boekhandel-met-café in Leuven. Na tien jaar werd het horecawerk wat zwaar. Toen wisten we nog niet dat we opnieuw zouden beginnen.’

‘De sector wordt overspoeld door pessimisme, niet altijd terecht. Onheilstijdingen hoor ik al sinds het begin van mijn carrière, maar inmiddels komt er een nieuwe generatie aan. Limburg moest het jarenlang stellen met één onafhankelijke boekhandel, ‘Malpertuis’ in Genk. Maar ook Hasselt is groot genoeg voor een boekhandel naast de grote ketens.’

‘Het blijft een gok, maar na een jaar draait de zaak. We brachten onze ervaring mee, maar je moet toch eerst ondervinden of de klanten behoefte hebben aan iets anders. Nu dat zo blijkt te zijn, ben ik nogal optimistisch voor de toekomst.’

‘We diversifiëren ons aanbod, met aandacht voor de grote klassiekers, maar ook voor kleinere uitgeverijen. Tegelijkertijd kun je de klant die de nieuwe Dan Brown wil, moeilijk teleurstellen.’

‘Van de Boekenbeurs heb ik geen last. Het boek krijgt in die periode altijd wat meer aandacht, dat lijkt me alleen maar positief. Misschien moeten we rond de Boekenbeurs werk maken van een heus ‘boekenseizoen’. Hoe zichtbaarder het boek, hoe meer er gelezen wordt.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content