Honderd dagen had Bert de Graeve nodig om de BRTN, waarvan hij gedelegeerd bestuurder is geworden, van binnen en van buiten te leren kennen. Zodoende kan hij nu het verlossende woord over de toekomst van de openbare omroep uitspreken. Dat was hoog tijd, want zijn voorgangers, die stoethaspels van een Cas Goossens (administrateur-generaal) en Jan Ceuleers (directeur-generaal televisie), bakten er maar niets van en ...

Honderd dagen had Bert de Graeve nodig om de BRTN, waarvan hij gedelegeerd bestuurder is geworden, van binnen en van buiten te leren kennen. Zodoende kan hij nu het verlossende woord over de toekomst van de openbare omroep uitspreken. Dat was hoog tijd, want zijn voorgangers, die stoethaspels van een Cas Goossens (administrateur-generaal) en Jan Ceuleers (directeur-generaal televisie), bakten er maar niets van en werden eerder dit jaar eindelijk dringend verzocht om op te hoepelen. De Graeves verlossende woord luidde : de BRTN moet meer middelen krijgen. Tja, hebben Goossens en Ceuleers ooit iets anders beweerd ? Jàren lang hebben ze ons met die klaagzang over geldgebrek de oren van het hoofd gezeurd, zodanig dat kwaadwilligen zelfs begonnen te denken dat dit gezeur voor hen slechts een alibi was om vooral niéts te doen. En nu begint die De Graeve ook al ! Vervolgens, zo mopperde De Graeve, is die BRTN toch maar een logge tent, niet echt het flitsend bedrijf dat soepel en accuraat in de blitze mediawereld kan opereren. Maar ook in hierin dreunen de sonore bassen van Goossens & Ceuleers door. Het was net omdat de besluitvorming bij de BRTN zo traag tot stand komt dat bijvoorbeeld het voetbalcontract hen ontglipte. Zo, en dan nog programma's maken, te weten goede programma's voor veel kijkers. Heeft Goossens ooit iets anders beoogd ? Making good programs popular and popular programs good, men hoort het hem nog zeggen, zo vaak heeft hij dat zinnetje herhaald. Hoe moet het dus verder ? Reclame op tv ! Trouwens, op de radio is bewezen dat reclame de luisteraars in het geheel niet stoort, aldus de gedelegeerde. Klinkt ook daarin de echo van het voorbije Goossens-Ceuleers-tijdperk door ? Slechts een beetje. En dat is het natuurlijk wat dit voorstel zo briljant en origineel maakt. Dat alleen kan al verantwoorden waarom die stoethaspels aan de deur werden gezet en nu eindelijk een echte manager is aangetrokken. Alleen spijtig dat het voorstel tegen de wet is. Want tv-reclame, dat is een monopolie van VTM. Hoewel, als De Graeve dan toch een eigen VTMmetje aan de Reyerslaan wil maken (véél kijkers), kan hij de commerciële omroep natuurlijk het best meteen in het hart van zijn bestaansreden treffen en zelf reclame uitzenden. Want daar komt volk naar kijken. Bijdragen : Sus van Elzen, Piet Pi-ryns, Peter Renard, Marc Reynebeau