?Trouble in Tahiti? en ?The Medium?.

Je zou de twee vestzakopera’s ?Trouble in Tahiti? (1952) van Leonard Bernstein en ?The Medium? van Gian Carlo Menotti (1946) best als lekker ouderwetse films kunnen voorstellen. De Bernstein als een semi-pikante film met in de hoofdrol Doris Day en waarin auto’s rondrijden met van die hoge vinnen. Het leven is er mooi, gelukkig, iedereeen woont samen in heerlijke voorsteden, Suburbia. Freud is nog trendy. De Menotti als een Amerikaanse film noir, letterlijk in zwart-wit, waarin de ene mens een dreigend gevaar voor de andere betekent. Zo klinken deze twee opera’s ook.

Bernstein had pas voor de film ?On the town? geschreven. Met veel kopers en saxen, en jazzy ritmes. Hij ging daar in ?Trouble in Tahiti? lustig mee voort. Menotti schreef met zijn Italiaanse achtergrond veristische muziek op een tranerig gegeven. Daarbij was geen zee hem te hoog, kinderuitbuiting, goor alcoholisme, spiritisme, moord. Hij overrompelt de toeschouwer met extreme emoties. Dit maar om te zeggen dat de werelden van deze twee Amerikaanse producten mijlenver uit mekaar liggen. En toch stonden beide stukken ooit succesvol op het niet gesubsidieerde Broadway. Kameropera ?Transparant? zet ze nu onder één noemer.

Etienne Siebens dirigeert het jongerenorkest la Squadra dat op z’n eentje twee bijna totaal verschillende orkesten vormt. Sommige zangers zie je in de twee stukken opduiken. Wie wil, kan verbanden leggen. Maar je moet niet, want de kostuums en de decors van Dan Potra en de regie van Douglas Horton respecteren volkomen de eigen kleur van ieder stuk. De Bernstein ziet er uit als een aangekleed oratorium met een huwelijksbed als vertrek- en aankomstplek, met daarin schuifjes vol vrolijke invallen. De Menotti is miserabilistisch en somber, het verhaal sleept zich met felle uithalen naar een fataal einde.

Transparant ziet het breed internationaal. Dat is in dit geval goed voor het artistiek niveau, maar biedt minder perspectieven voor aankomend zangtalent van bij ons. Die een podium geven, daar was het oorspronkelijk allemaal wel om begonnen. Dat internationale zie je aan de rolverdeling, Rosie Ashe en Joe Corbett, Engels en Iers, Susannah Self en Annelie Brinkhof, Engels en Nederlands. Met in de kleinere rollen Vlamingen. En dat zie je ook aan de tournees die ze maken. ?Trouble in Tahiti? kan zonder blozen verscheidene Nederlandse steden aandoen.

Lukas Huybrechts

?Trouble in Tahiti? en ?The Medium? reizen nog rond tot 18/4, info 03/225.17.02.

Trouble in Tahiti : als een aangekleed oratorium.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content