'Tot voor kort kon de N-VA-communicatie goed gedijen op de rijke persoonlijkheid en het grote intellect van partijvoorzitter Bart De Wever', zegt marktonderzoeker en communicatiespecialist Jan Callebaut (Callebaut & Co en WHY5Research) ''Maar sinds De Wever zich in het stadhuis van Antwerpen heeft opgesloten, wordt er onvoldoende over de partijlijn gewaakt en ontstaan er regelmatig misverstanden. Bovendien kon De Wever vroeger de zurigheid, de interne tegenstrijdigheden en alle andere o...

'Tot voor kort kon de N-VA-communicatie goed gedijen op de rijke persoonlijkheid en het grote intellect van partijvoorzitter Bart De Wever', zegt marktonderzoeker en communicatiespecialist Jan Callebaut (Callebaut & Co en WHY5Research) ''Maar sinds De Wever zich in het stadhuis van Antwerpen heeft opgesloten, wordt er onvoldoende over de partijlijn gewaakt en ontstaan er regelmatig misverstanden. Bovendien kon De Wever vroeger de zurigheid, de interne tegenstrijdigheden en alle andere onvolkomenheden in de politieke boodschap van de N-VA makkelijk verdoezelen.' 'Het is een herkenbaar fenomeen', voegt collega-marktonderzoeker Fons Van Dyck (Think BBDO) daaraan toe. 'Hoe groter je wordt als partij, hoe meer mainstream je gaat communiceren. Maar dat ondermijnt de slagkracht van je boodschap. Er ontstaat onduidelijkheid - wat is nou belangrijker: de economie of de staatshervorming? - omdat de N-VA te veel kiezers tegelijk probeert te bedienen.' Bart De Wever riep zijn nerveuze partijgenoten na de tegenvallende opiniepeiling op tot kalmte en zo weinig mogelijk communiceren met de pers. 'En dat is inderdaad verstandig', vindt Jan Callebaut. 'Op voorwaarde dat De Wever op de eerste plaats zichzelf een spiegel voorhoudt. Er staat namelijk niemand anders klaar in de partij. Op korte termijn zie ik maar één oplossing: De Wever moet zelf in actie komen, zelf opnieuw helemaal op de voorgrond treden en laten zien dat Vlaanderen echt nog zijn prioriteit is.' Volgens Fons Van Dyck moet de N-VA zich in haar politieke communicatie opnieuw een scherper profiel aanmeten. 'De partij, die nog steeds op brede sympathie kan rekenen in de Vlaamse publieke opinie, moet zich concentreren op haar corebusiness, namelijk de hardwerkende Vlaming. Dat concept hebben wij enkele jaren geleden ook aan de VLD voorgesteld, maar die partij heeft daar toen haast niets mee gedaan. In die hardwerkende Vlaming vloeien de communautaire en sociaaleconomische thema's samen. Door de communicatie daarop toe te spitsen, kan de partij perfect een tweede adem vinden. Het is echt veel te vroeg om de N-VA af te schrijven.' Met dat laatste is Jan Callebaut het volmondig eens. '28 procent: dat is nog altijd dubbel zo veel als de gemiddelde Vlaamse partij. De anderen zouden dus beter wat meer bescheidenheid aan de dag leggen. Of een voorbeeld nemen aan Maggie De Block. Die geeft geen kritiek op de N-VA, maar bouwt rustig haar eigen geloofwaardigheid op.' Han Renard