De renners moeten steeds beter presteren en de angst voor valpartijen neemt toe. Wordt de druk niet te groot?

(Cecile Vercauter, Ertvelde)
...

(Cecile Vercauter, Ertvelde) JOSÉ DE CAUWER: De tijd dat de renners in een peloton uren met de handjes op het stuur konden keuvelen, is definitief voorbij. Op de cruciale plaatsen, waar de strijd om vooraan te zitten het grootst is, staat ook nog eens het meeste publiek. De stress is dus enorm toegenomen. Maar niet alleen in de koers en niet alleen voor de renners. Ook de verzorgers en mecaniciens vertellen mij dat. Vroeger dronken ze 's avonds in de Tour een pint met hun collega's. Nu vecht elk team op zijn eigen eiland voor publiciteit, op alle mogelijke manieren, van filmpjes op de sociale media tot speciale manoeuvres tijdens de etappes. Het is nog net geen oorlog. (Roland Castelein, Roeselare) DE CAUWER: De Tour vergt steeds minder renners die geschikt zijn voor de Vlaamse klassiekers. Vandaag zie je bijna enkel nog lichtgewichten en klimmers. Maar als zo'n pluimpje bij ons begint te koersen in de jeugdreeksen, komt hij niet aan zijn trekken. Op Vlaamse wegen is het nog altijd het type-Boonen dat de scepter zwaait. Maar het ligt ook aan de ingesteldheid: in België denken we nog altijd dat we alles beter weten. Jeugdwielrennen beperkt zich vaak nog tot oma en opa die met drie fietsen in een mobilhome hun kleinzoon begeleiden. Het hoeft niet te verwonderen dat de grootste talenten vandaag komen uit die landen waar de overheden jaren geleden al een sportinstituut hebben opgericht waar superprofessioneel gewerkt wordt met de beste jongeren. (Davy Tandt, Izegem) DE CAUWER: Jurgen Van den Broeck weet zelf ook dat hij met zijn talent geen grote uitschuivers mag maken om het podium te halen. Winnen is zo goed als onmogelijk. Maar de wielrennerij is zoveel groter geworden dan ten tijde van Eddy Merckx. Voor een plaats in de top vijf van de Tour zou Van den Broeck gerust wat meer respect mogen krijgen. Wat hij daarvoor allemaal doet en laat, is werkelijk fenomenaal. Dat geldt trouwens voor elke topper. Je ziet de klassementsrenners ook jaar na jaar vermageren. Bradley Wiggins heeft de Tour enkel kunnen winnen nadat hij een heel jaar enkel gegeten had wat een diëtist hem elke dag voorschotelde. De vraag is of we nog Tourwinnaars zullen krijgen die het jaren aan een stuk kunnen volhouden. Dat schichtige in de ogen van Chris Froome in het begin van de Tour: er schoot bijna niets van hem over. (Peter Verlinden, Berchem) DE CAUWER: Daar pleit ik al enkele jaren voor. De renners die nu vallen of worden opgehouden in de laatste drie kilometer, krijgen dezelfde tijd als de groep waarin ze zaten. Waarom chronometreren we niet op drie kilometer? Het zou misschien een vreemd beeld geven dat een deel van het peloton daar de benen stilhoudt, maar het zou voor iedereen veel veiliger zijn. Nu scheuren er in die vlakke etappes nog tweehonderd renners door de laatste bochten. Dat is levensgevaarlijk. (Anthony Verdonck, Munkzwalm) DE CAUWER: Het is moeilijk om er één ploeg uit te pikken. De Giant-Shimano-trein van Marcel Kittel draait fantastisch. En het mooie is dat de ploegleiding die zelf ineengestoken heeft, met relatief onbekende namen als Tom Veelers of Roy Curvers. Ze hebben niet ergens anders specialisten zoals Mark Renshaw of Alessandro Petacchi weggekocht. Winnen is leuk, al kun je evenveel voldoening halen uit een podiumplaats van Van den Broeck als uit een overwinning van Vincenzo Nibali. Door het uitvallen van Chris Froome en Alberto Contador is hij nu de logische favoriet. Het belangrijkste is dat je als ploegleider samen met je team het beste uit je renners haalt. Over twee weken: hoofdredacteur van Joods Actueel Michael Freilich. Mail uw vragen naar mijnvraag@knack.be en maak kans op 2 filmtickets.Hannes Cattebeke