Onrust in de spelletjeswereld. Zowel Sony PlayStation als Nintendo worden belaagd door gewiekste piraten. En de justitie laat begaan. Zo wil een rechter in San Francisco niet ingaan op een klacht van Sony met betrekking tot Virtual Game Station, een softwareprogramma dat toelaat om PlayStationschijfjes (die in een op de tv aangesloten console horen) te draaien op de Macintosh-computer. Producent Co...

Onrust in de spelletjeswereld. Zowel Sony PlayStation als Nintendo worden belaagd door gewiekste piraten. En de justitie laat begaan. Zo wil een rechter in San Francisco niet ingaan op een klacht van Sony met betrekking tot Virtual Game Station, een softwareprogramma dat toelaat om PlayStationschijfjes (die in een op de tv aangesloten console horen) te draaien op de Macintosh-computer. Producent Connectix vroeg Sony toestemming om de virtuele spelconsole te ontwikkelen, kreeg die niet, maar zette de plannen toch door. Niet onbelangrijk detail: de Virtual Game Station kost zowat tweeduizend frank, terwijl men voor de échte PlayStationconsole vijfduizend frank moet neerleggen. Connectix verdedigt zich met de stelling dat het zelf niets verdient aan de operatie, dat de verkoop van PlayStation er alleen mee zal stijgen en dat ook de consument profiteert. De vraag is inderdaad of Sony financiële schade zal lijden. De nieuwe "concurrent" kan immers ook een handlanger worden. Feit blijft echter dat er geen auteursrechten worden betaald aan de spelontwikkelaars, die bovendien het recht ontnomen wordt om zelf te beslissen of hun producten al dan niet op Mac (of pc) mogen worden gespeeld. De Virtual Game Station is niet compatibel met alle PlayStation-spelletjes, geeft Connectix toe. Volgens Sony worden de games ook niet accuraat weergegeven via het nieuwe systeem. Meteen één van de belangrijkste redenen waarom men naar eigen zeggen weigerde om met Connectix in zee te gaan. Na de lancering van de Virtual Game Station, zijn waarschijnlijk alle bruggen opgeblazen. PlayStation procedeert voort, maar ondertussen is een belangrijk precedent geschapen. De uitspraak heeft ook Nintendo met stomheid geslagen. Het Japanse bedrijf, nummer twee in de gameswereld, heeft zelf de nodige problemen met softwarepiraten. Twee programmeurs die opereren onder de namen Reality Man en Epsilon, slaagden erin een programma voor Windows-pc's te ontwikkelen met dezelfde functionaliteiten als de Nintendo 64-console. De software werd teruggetrokken op het moment dat PlayStation zijn offensief tegen Connectix bekendmaakte, maar is nu opnieuw op het internet te vinden. GossiTheDog, een derde anonieme softwarepiraat, publiceerde de broncode voor de virtuele spelcomputer op zijn website. Nintendo staat machteloos. Sony scherpt intussen de degens, want in San Diego werkt een klein bedrijfje, Bleem, aan een manier om PlayStationgames te spelen op een pc. Wordt vervolgd. Bart Vandormael