The Consort of Musicke in Antwerpen.

?Laus Polyphoniae?, de lof van de polyfonie, het oude muziekfestival dat van 24/8 tot 1/9 in Antwerpen plaatsvindt, is dit jaar opgebouwd rond de dood in 1596 van Giaches de Wert. Een componist uit de Nederlanden in Italië, die vooral met zijn madrigalen een schitterend hoogtepunt van de late Renaissance markeert. Zijn laatste aanstelling was Mantua, waar Claudio Monteverdi hem nog heeft gekend en hem later ook uitdrukkelijk vermeldt als zijn leermeester. Tijdens ?Laus Polyphoniae? kan de luisteraar in een hele reeks concerten kennismaken met de vocale rijkdom van de madrigalen uit het einde van de zestiende eeuw. Toppunt in die cultuur waren de ?Concerti delle Donne? aan het hof van Ferrara, concerten waarvoor De Wert ook componeerde. Drie zangeressen met ongelooflijk mooie stemmen zongen de meest verfijnde en virtuoze muziek die toen denkbaar was, in één welbepaalde ruimte met een zeer eigen akoestiek. Een hallucinante ervaring voor slechts een kleine groep uitgelezen luisteraars. Waarschijnlijk waren de ?donne? Laura, Anna en Livia de eerste professionele zangeressen. Dat bood de componisten heel wat mogelijkheden. Voor hen konden ze uiteraard met briljantere partituren uitpakken dan voor amateurs.

Met een beetje fantasie kunnen we ons inbeelden dat ?The Consort of Musicke? onder leiding van Anthony Rooley het ensemble in residence tijdens het festival een moderne reïncarnatie is van die exclusieve concertpraktijk. Sinds jaar en dag zingen de zangeressen van dit ensemble Emma Kirkby, Mary Nichols en Evelyn Tubb samen Engelse en Italiaanse madrigalen. Naar goede oude Engelse zangtraditie staat het saamhorigheidsgevoel en het gemeenschappelijk resultaat voorop. Hun klankbeeld is hecht en homogeen. In Antwerpen geven ze vijf concerten, waarvan één onder de titel ?Something old, something new, something borrowed…?, of de invloed van de Italianen op de ?Fiamminghi?. Andersom dan meestal gedacht. De leden van het ensemble leiden er workshops en Rooley geeft tijdens het al even traditionele wetenschappelijk symposium een lezing over zijn instrument : de luit.

Lukas Huybrechts

Cd’s op hun label ?Musica Oscura? : uit ?the Monteverdi Circle? in de sfeer van de late zestiende eeuw : ?Gerusalemme Liberata, settings from Tasso?, 070990 en ?Cipriano de Rore?, 070991.

Emma Kirkby, Mary Nichols en Evelyn Tubb : de mooiste stemmen.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content