Het mediadebat concentreert zich steeds meer op de vraag wat nu precies de taak van de openbare omroep is. De VRT is een openbaar bedrijf dat gedeeltelijk werkt volgens een commerciële logica. Kijkcijfers zijn nog altijd zaligmakend, en volgens critici komen daarmee de wettelijke opdrachten (nieuws/dui- ding, educatie en cultuur) in het gedrang.
...

Het mediadebat concentreert zich steeds meer op de vraag wat nu precies de taak van de openbare omroep is. De VRT is een openbaar bedrijf dat gedeeltelijk werkt volgens een commerciële logica. Kijkcijfers zijn nog altijd zaligmakend, en volgens critici komen daarmee de wettelijke opdrachten (nieuws/dui- ding, educatie en cultuur) in het gedrang. Wij wilden wel eens weten hoe u daarover denkt. Daarom hielden wij in juni en juli een enquête bij het Mediapoll-panel. Dat is een panel van Knack- (en Trends)-lezers die zich geregistreerd hebben via internet. In totaal kregen we 1500 antwoorden. Representatief voor Vlaanderen is de steekproef niet: u bent een beetje ouder, mannelijker en hoger opgeleid dan de doorsnee-Vlaming. Toch zijn de resultaten meer dan indicatief. De Knack-lezer zweert bij de openbare omroep. Eén (80 %) en Canvas (67 %) zijn de omroepen die u het vaakst bekijkt. VTM volgt op respectabele afstand (39 %). Vrouwen en lezers die jonger zijn dan dertig noemen Eén het vaakst als hun favoriete zender en mannen zweren dan weer bij Canvas. Als we kijken voor welke soort programma's u het liefst thuisblijft, dan scoren nieuwsuitzendingen (94 %), films (84 %), documentaires (80 %), detectivereeksen (70 %) en duidingsprogramma's (59 %) het hoogst. Erg opvallend is dat cultuurprogramma's (57 %) meer in de smaak vallen dan debatprogramma's (48 %), talkshows (45 %), sportuitzendingen (45 %) of soaps (30 %). Realityshows (27 %) en spelprogramma's (18 %) doen het al helemaal slecht. Belspelletjes (3 %) zijn ronduit gehaat. Vrouwen hebben een grotere voorkeur voor soaps en detectiveprogramma's. Mannen kijken liever naar sport en debatten. Jongeren houden vooral van films en meer van reality. Cultuur, nieuws, docu's en debatten hebben dan weer een 'ouder' kijkpubliek. Het Journaal op Eén, TerZake, sportuitzendingen en Sara zijn de populairste programma's. Sara (VTM) klopt de VRT-series Thuis, Witse en Flikken als favoriete fictiereeks. Opvallend is toch dat u ook houdt van de (nochtans karig bekeken) Amerikaanse tv-series zoals 24, Lost en Prison Break. 7 op de 10 respondenten vinden dat tv-programma's steeds vaker getuigen van weinig smaak. De helft vindt dat er te veel geweld is en drie op de tien zien veel te veel seks op het scherm. Dat Vlaanderen een openbare omroep nodig heeft, daarover is 90 % van de geënquêteerden het eens. Dat wil niet zeggen dat de VRT zomaar grote onderscheiding behaalt. 64,5 % vindt dat de omroep zijn maatschappelijke rol maar 'in beperkte mate' invult. 24,2 % is helemaal tevreden en 9,7 % is ronduit ontevreden. De meest geventileerde kritiek is 'té commercieel' en 'niet objectief'. Zestig procent vindt dat de VRT een duidelijk andere opdracht heeft dan zijn commerciële concurrenten. Voor 40 procent is dat verschil niet zo duidelijk. De maatschappelijke rol sluit aan bij de wettelijke opdracht: een aanbod voor alle leeftijden, een educatieve rol, cultuur en duiding. Vlaamse fictie en nieuws moeten op beide (soorten) zenders aan bod komen. Amusement (28 %) en sport (34 %) zijn volgens u dan weer niet de grote prioriteit van de VRT. Interessant: slechts 35 procent van de Knack-lezers vindt dat de VRT een forum moet bieden aan Vlaamse artiesten. MET DANK AAN LINDA SCHEERLINCKDOOR KARL VAN DEN BROECK