Het fameuze bal masqué Bal du Rat Mort in Oostende mag dit jaar dan zo dood als een pier lijken, aan maskers geen gebrek op And the Revel Went Whirlingly, de openluchttentoonstelling met foto's...

Het fameuze bal masqué Bal du Rat Mort in Oostende mag dit jaar dan zo dood als een pier lijken, aan maskers geen gebrek op And the Revel Went Whirlingly, de openluchttentoonstelling met foto's van Miles Ladin. De Amerikaanse fotograaf haalde de titel bij The Masque of the Red Death van Edgar Allan Poe. Ladin, wiens werk werd opgenomen in het MoMA en het Whitney in New York en het V&A in Londen, maakte het afgelopen decennium beelden tijdens carnavalsvieringen in Binche en Oostende en op zombieparades in de VS, waaraan duizenden luguber uitgedoste creaturen deelnamen. De fotograaf toont zowel de feestelijke gemoedelijkheid van zulke evenementen als de toenemende fascinatie voor geweld en bloed. Het is Ladins sardonische commentaar op ons geflirt met escapisme, nihilisme en dood. Daarbij is de geest van James Ensor, met zijn gemaskerde figuren, skeletten en galgenhumor, nooit veraf.