Jo Bossuyt
...

Jo BossuytHet rallywereldje heeft zijn vakjargon. Termen zoals fabriekswagen en klantenversie. Richard Burns rijdt voor het officiële team of fabrieksteam van Peugeot. Wat betekent dat het hele gebeuren wordt gefinancierd door de centrale zetel van Peugeot, in het Franse Sochaux. Iedereen die op de loonlijst van het rallyteam staat, is dus in dienst van de hoofdzetel van Peugeot. Achter de Peugeot 206 WRC waarmee Bruno Thiry dit seizoen een achttal manches in het wereldkampioenschap rijdt, schuilt een heel ander verhaal. De queeste van Thiry resulteert uit een initiatief van Peugeot België-Luxemburg, de invoerder van het Franse merk in België, en hoofdsponsor Bastos, sigarettenmerk met traditie in de rallysport. Peugeot België zet de technische middelen in (in dit geval doet het daarvoor een beroep op Kronos, een Waals bedrijf dat gespecialiseerd is in het prepareren van racewagens), en stort samen met zijn hoofdsponsor het budget vol. Uiteraard willen de betrokken partijen geen bedragen noemen, maar wellicht mag het seizoensbudget van een privéteam als dat van het Belgische Peugeot op een slordige twee miljoen euro worden begroot. Met dat geld kan het team bij Peugeot France een auto kopen, Bruno Thiry betalen en acht rally's van het wereldkampioenschap rijden. Met daarbovenop nog een paar rally's in België. Het fabrieksteam van Peugeot rijdt alle veertien manches van het WK, heeft vier toprijders onder contract (Burns, Grönholm, Panizzi en Rövanpera), en soupeert naar schatting 45 miljoen euro per seizoen op. Tussen fabrieksteams en privéteams - zoals Peugeot België - gaapt inderdaad een brede kloof. Het officiële Peugeot-team verbruikt per seizoen ongeveer zes auto's per rijder, het Belgische Peugeot-Bastos heeft één auto gekocht (de fabriekswagen waarmee François Delecour in 1999 de Rally van Australië reed) en moet dus hopen dat Thiry die niet tot oud ijzer verbouwt. Bovendien kosten toprijders in een officieel team ook een duit. Het loon van een privérijder zit wellicht in de buurt van 200.000 euro per jaar, terwijl toppers als Burns, Colin McRae (Ford) of Tommi Mäkinen (Subaru) flirten met zes à zeven miljoen euro voor een seizoen. Omdat Burns sneller is dan Thiry? De vergelijking gaat in dit geval niet op, omdat Burns met een fabriekswagen rijdt. Een officiële Peugeot 206 WRC, die in iedere rally de nieuwste technische ontwikkelingen meekrijgt. Ontwikkelingen, nieuwe technieken en onderdelen die pas over een jaar of wat ook ter beschikking van de klanten, zoals het Bastos Peugeot België Team, zullen komen. De 206 van Burns is dus altijd een meer geëvolueerde versie dan die van Thiry. De ene 206 is inderdaad de andere niet. En vandaar dat ze bij Peugeot België (terecht) champagne spuiten als Thiry in de Acropolis Rally als eerste privérijder eindigt.