Wat bezielt een Zweedse platenbaas om in Japan met hoofdzakelijk Japanse musici een integrale van de cantates van Bach in het Duits op te nemen? Want dat is wat Robert von Bahr van het voortreffelijke label Bis ging doen. Een zekere zin voor avontuur kan Von Bahr zeker niet worden ontzegd. Zo is hij bezig om elke noot die Sibelius ooit schreef op cd te zetten. De drijfveer daarbij is een revanche voor het feit dat zijn betove...

Wat bezielt een Zweedse platenbaas om in Japan met hoofdzakelijk Japanse musici een integrale van de cantates van Bach in het Duits op te nemen? Want dat is wat Robert von Bahr van het voortreffelijke label Bis ging doen. Een zekere zin voor avontuur kan Von Bahr zeker niet worden ontzegd. Zo is hij bezig om elke noot die Sibelius ooit schreef op cd te zetten. De drijfveer daarbij is een revanche voor het feit dat zijn betovergrootvader op de fles ging bij het uitgeven van de partituren van diezelfde componist. Het resultaat is ronduit schitterend. Dat lag evenwel in de lijn van de verwachtingen. Zweden en Finland behoren tot dezelfde culturele sfeer. Maar Japan en Bach? Het lijkt ver. Dat is in deze tijden natuurlijk niet meer zo. Dirigent Masaaki Suzuki kreeg zijn opleiding in Nederland bij Ton Koopman en nam hier tweemaal deel aan het concours van Brugge, in 1980 aan de clavecimbelwedstrijd en in 1982 aan de orgelwedstrijd. Zijn broer Hidemi Suzuki is cellist in het barokensemble La Petite Bande van Sigiswald Kuijken, geeft les aan het conservatorium van Brussel en voert uiteraard de celli aan van het Bach Collegium Japan. Masaaki Suzuki voelt zich door zijn christelijk geloof bovendien sterker verbonden met de geestelijke wereld van Bach dan een Europeaan die niet naar de kerk gaat en slechts in zijn onderbewustzijn deel heeft aan dit erfgoed. Hoe het ook zij, een niet onaanzienlijke factor voor het artistieke succes zal toch zijn zin voor perfectie zijn. En dat is wat Von Bahr overtuigde toen hij met het Bach Collegium Japan in zee ging. De serie startte bij de vijftigste verjaardag van het einde van de Tweede Wereldoorlog en is nu vijf cd's ver. In die periode hebben ze ruim gelegenheid gehad om de Europese vooroordelen tegenover Japanse musici te weerleggen. En als in Japan onvoldoende degelijke kwaliteit kan gevonden worden, vliegen ze mensen van hier over. Verwacht van deze opnamen geen uitbundige openhartigheden, waarbij de muziek aanleiding kan geven tot de meest persoonlijke belijdenissen. De harmonieën van Bach kunnen op zichzelf zo al schrijnend genoeg zijn, ze spreken voor zichzelf. Suzuki is eerder een sober en in dit geval zelfs een devoot ingesteld musicus. Zijn solisten komen uit het koor en contratenor Yoshikazu Mera heeft in Japan dankzij deze opnamen ondertussen al de status van megaster verworven. Bach, "Cantatas", BIS. Het label bestaat 25 jaar, dat vieren ze door de eerste cd uit de serie samen met de catalogus aan een interessante prijs aan te bieden.Lukas Huybrechts