Dave Mestdach

‘De wereld die ik wilde laten zien,’ zei Robert Doisneau (1912-1994) ooit, ‘was een wereld waar ik me goed zou hebben gevoeld, waar de mensen aardig waren, waar ik de tederheid vond die ik graag zou willen ervaren. Mijn foto’s vormden als het ware een bewijs dat die wereld werkelijk kon bestaan.’ Die levensvisie vertaalde de Franse fotograaf naar beelden waar de joie de vivre van afspatte en die een plaats opeisten in de popcultuur. Of het nu ging om impressies van het straatleven in Parijs, van bejaarden in hun vakantieparadijs in Palm Springs, om portretten van kunstenaars zoals Picasso en Cocteau, of om zijn iconische foto Le Baiser de l’Hotel de Ville: Doisneau legde zijn geromantiseerde wereld vast met een melange van humor, charme en nostalgie, in kleur of zwart-wit én met zijn Rolleiflex en zijn Leica. Een retrospectieve waar je ziel warm van wordt.

Tot 04/02

Robert Doisneau Museum van Elsene, Brussel

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content