In 1990 begon Marilène Coolens (°1953) analoge foto's te maken van haar dochter Lisa De Boeck (°1985), waarbij ze haar aanspoorde om zelf allerlei theatrale scènes te bedenken. ...

In 1990 begon Marilène Coolens (°1953) analoge foto's te maken van haar dochter Lisa De Boeck (°1985), waarbij ze haar aanspoorde om zelf allerlei theatrale scènes te bedenken. Dat zou het startschot blijken voor het autodidactische kunstenaarsduo Memymom, dat sindsdien een intiem archief van familiefoto's aanlegde en daarvoor een poppy, postmoderne esthetiek bezigt. In 2018 was er al een solo-expo in het Musée de la Photographie in Charleroi. Nu krijgt het duo, dat inzoomt op topics als identiteit, seksualiteit en schoonheid, een eerste retrospectieve in hun thuisstad Brussel. De Botanique toont ruim 220 werken waarin ze de lens niet alleen op zichzelf, maar gaandeweg ook meer en meer op de wereld van morgen richten. Of hoe een hobby van moeder en dochter muteerde tot een complex rollenspel met dromerige en gedroomde stills uit ingebeelde films.