Kan cinema de wereld redden? Wel volgens de geëngageerde Latijns-Amerikaanse filmmakers die vanaf de jaren 1950 aan de grondslag lagen van de zogeheten 'Tercer Cinema', oftewel een 'Derde...

Kan cinema de wereld redden? Wel volgens de geëngageerde Latijns-Amerikaanse filmmakers die vanaf de jaren 1950 aan de grondslag lagen van de zogeheten 'Tercer Cinema', oftewel een 'Derde Cinema' naast die uit Hollywood en Europa. Het waren audiovisuele activisten die de censuur van militaire dictaturen trotseerden en het motto huldigden: 'Elke toeschouwer is een lafaard of een verrader.' De expo Re(volver) in het Stedelijk Museum brengt de slagkracht van die pioniers in herinnering, maar onderzoekt ook hoe hun verzet tegen globalisme en kolonisatie doorsijpelt in het werk van hedendaagse (video)kunstenaars. Op de barricades staan onder meer Lazara Rosell Albear & Sammy Baloji, Fabio Wuytack, Michael Chanan en Saddie Choua, terwijl er ook een ruime selectie van filmposters uit de collectie van filmmuseum Eye te zien valt. Cinema en kunst als wapen tegen onrecht en ongelijkheid allerhande.