Twaalf jaar geleden had Adrian Ghenie (°1977), toen nog relatief onbekend, zijn eerste solo bij Tim Van Laere Gallery. Nu is de Roemeense kunstenaar er aan expo nummer vijf toe. Intussen...

Twaalf jaar geleden had Adrian Ghenie (°1977), toen nog relatief onbekend, zijn eerste solo bij Tim Van Laere Gallery. Nu is de Roemeense kunstenaar er aan expo nummer vijf toe. Intussen is hij uitgegroeid tot een internationale vedette wiens werk te zien is in de Hermitage, Tate Modern, Centre Pompidou en het Metropolitan. Naast drie houtskooltekeningen presenteert Ghenie negen nieuwe schilderijen: epische, weelderige en woeste doeken die druipen van de existentiële donkerte. Nazisymboliek en de Griekse mythologie kruisen elkaar in Medusa. In Untitled herinterpreteert hij het werk van Henri Rousseau. Park Scene en The Hunter 3 refereren aan jachttaferelen van Vlaamse barokschilders. Het zijn werken waarin de hele kunstgeschiedenis passeert en wordt vervormd tot een expressief amalgaam van betekenissen, ergens in de verlichte schemerzone tussen Bosch en Bacon in.