De voorbije twintig jaar exposeerde Kris Martin (°1972) vooral in het buitenland, maar een retrospectief in het SMAK moet de Kortrijkse kunstenaar eindelijk ook bij ons op de kaart prikken. E...

De voorbije twintig jaar exposeerde Kris Martin (°1972) vooral in het buitenland, maar een retrospectief in het SMAK moet de Kortrijkse kunstenaar eindelijk ook bij ons op de kaart prikken. Een zwaard van zeven meter lang, confetti die in brons gegoten werd, een zilveren replica van een mensenschedel, slagbomen die zomaar op en neer gaan... Martin - in ons land vooral bekend voor zijn sculptuur Altar op het strand van Oostende, waarvan een ander exemplaar nu ook aan de Sint-Baafskathedraal in Gent staat - serveert 34 werken die topics als vergankelijkheid, identiteit en universele schoonheid tackelen. In veel gevallen gaan ze terug op zijn kindertijd, maar hoe precies, dat laat hij graag aan de fantasie van de kijker over. De knipogen richting Jan van Eyck - in Eve and Adam (2017) doet hij ons op een andere manier kijken naar twee figuren uit De aanbidding van het Lam Gods - krijgt u er gratis bovenop.