Een straatmuzikant, schoenmaker, spinster en andere zonderlingen die uit een dolgedraaid volksmuseum ontsnapt lijken en in trance hun ambacht uitoefenen, alsof ze zich niet bewust zijn v...

Een straatmuzikant, schoenmaker, spinster en andere zonderlingen die uit een dolgedraaid volksmuseum ontsnapt lijken en in trance hun ambacht uitoefenen, alsof ze zich niet bewust zijn van de veranderde wereld om hen heen. De heerlijk ontregel(en)de geautomatiseerde poppen van het kunstenaarsduo Jos de Gruyter en Harald Thys vulden vorig jaar al het Belgische paviljoen tijdens de Biënnale van Venetië en palmen nu Bozar in. De titel Mondo Cane verwijst naar de gelijknamige, Italiaanse shockumentary uit 1962 met beelden van bizarre, groteske aspecten van het menselijke beestje. Het is een metafoor voor het oude, dementerende Europa dat zichzelf in slaap wiegt met romantische sprookjes over het verleden, maar altijd al een donker, onrustig kloppend hart heeft gehad, net zoals de psychotische poppen van dit rariteitenkabinet. Volkskunst, met een deugddoend subversieve knipoog.