Dave Mestdach

De voorbije decennia heeft Tracey Emin (1963) vooral furore gemaakt met (zelf)onthullende installaties zoals My Bed – een tweepersoonsbed bedekt met vuile lakens, condooms, ondergoed en lege flessen drank. Maar tussen alle controverses en mediahypes door toonde de Britse kunstenares zich ook altijd al een gedreven tekenares. Voor deze expo selecteerde Emin zelden vertoonde tekeningen uit de collectie van het Museé d’Orsay, waaronder werken van Pierre Bonnard, Edgar Degas en Paul Gaugain. In een door haar ontworpen scenografie laat ze de negentiende-eeuwse meesters in dialoog treden met eigen tekeningen in diverse formaten en media. Het resultaat is niet alleen een hommage aan de meest fragiele en kunstvorm. Het is ook een bewijs dat de fascinatie voor driftige seksualiteit en de broosheid van het menselijke beestje van alle tijden is.

Tot 29/09

Tracey Emin

Museé d’Orsay

Parijs

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content