Piepjes en bliepjes, ruis en ritmes die tot soms hypnotiserende, soms enerverende klanktapijten worden geweven, alsof zo'n oude modem aan het knarsetanden slaat. Ryoji Ikeda maa...

Piepjes en bliepjes, ruis en ritmes die tot soms hypnotiserende, soms enerverende klanktapijten worden geweven, alsof zo'n oude modem aan het knarsetanden slaat. Ryoji Ikeda maakte er al vele varianten op, maar noem de Japanse kunstenaar vooral geen ambient-, elektronica- of minimal componist. Zijn immersieve oeuvre boort stukken dieper, en bevat ook audiovisuele installaties die je onderdompelen in een universum van digitale data. Alsof je plots écht in The Matrix bent beland. Alsof je de codes en structuren van de wereld aan het ontcijferen bent. Enkele van Ikeda's kolossale creaties staan nu geïnstalleerd in de donkere zalen van het Amsterdamse filmmuseum EYE. Samen vormen ze een tentoonstelling die de zintuigen plaagt, prikkelt en provoceert, en met klank en beeld, bits en bytes tot op de fundamenten boort. Tune in, turn on, drop out.