Wat doe je met oude, analoge filmspoelen in deze digitale wegwerptijden? Kieper je ze de vuilnisbak in, of schenk je ze een tweede leven? Agnès Varda, de in België geboren gro...

Wat doe je met oude, analoge filmspoelen in deze digitale wegwerptijden? Kieper je ze de vuilnisbak in, of schenk je ze een tweede leven? Agnès Varda, de in België geboren grootmoeder van de Franse nouvelle vague, opteert resoluut voor dat laatste. Dat doet de inmiddels 89-jarige filmlegende, die dit jaar nog een ere-Oscar ontving voor haar oeuvre, door er ' cinema shacks' mee te bouwen. Dat zijn broeikassen opgetrokken uit schotten, glazen wanden en overbodige 35mm-prints van haar eigen films. The Greenhouse of Happiness, nu te zien in Parijs, is inmiddels al haar derde. Binnenin worden plastic zonnebloemen gekweekt. De buitenkanten blijken beplakt met filmrolletjes van Le Bonheur, Varda's zonovergoten familiedrama uit 1965. Doorgedreven recyclage, cinefiele nostalgie of postmoderne installatiekunst? Faites vos jeux.