Datingsites schieten als paddenstoelen uit de grond. De motieven zijn helaasniet altijd zuiver. Die van hun mediapartners evenmin.

De singlesmarkt is commercieel interessant. De groeiende groep alleenstaanden blijkt bereid geld te betalen om een partner te vinden. De gemiddelde datingsite vraagt dan ook enkele tientallen tot enkele honderden euro’s lidgeld per jaar om je profiel te verspreiden onder andere geabonneerde alleenstaanden. Sommige sites, zoals www.parship.be, zoeken voor hun klanten zelfs de meest compatibele exemplaren. Zielig is het allang niet meer. zelfs de pas gescheiden Vlaams Belangpolitica Marie-Rose Morel gaf in de pers toe dat ze ‘vrienden’ zoekt via www.rendezvous.be.

Het aantal datingsites dat in Vlaanderen actief is, groeit met de dag: www.meetic.be, www.parship.be, www.link2U.be, www.liefde-voor-het-leven.com, www.rendezvous.be en vele andere. De meeste schermen met duizelingwekkende ledenaantallen, want daarmee lok je nieuwe leden. Enkele maanden geleden kopte Het Nieuwsblad nog dat www.parship.be al 80.000 leden heeft in België, netjes verdeeld tussen mannen en vrouwen en over de diverse leeftijdscategorieën. Even ideaal als surrealistisch. Een lidmaatschap kost 180 euro per jaar.

Vorige maand werd www.parship.be veroordeeld wegens het publiceren van foutieve, misleidende cijfers. Waarschijnlijk telt dat cijfer van 80.000 een of twee nullen te veel. De website, eigendom van de Duitse krantengroep Holzbrinck, moet binnenkort de echte abonneeaantallen publiceren, na een klacht van een kleine Vlaamse concurrerende datingsite. Wie in ons land aan relatiebemiddeling wil doen, moet de wet op de huwelijksbemiddeling naleven en transparantie aan de dag leggen over de ledenaantallen. De Economische Inspectie, die misbruiken zou moeten opsporen, houdt zich echter niet bezig met datingsites; ze inspecteert vooral de nog overblijvende offline bemiddelingsbureaus. Veel datingsites opereren bovendien vanuit het buitenland, wat het moeilijker maakt om de boekhoudingen in te kijken.

CORELIO VOND PARTNER

De krantengroep Corelio repte met geen woord over de veroordeling van www.parship.be: ze heeft namelijk commerciële afspraken met Parship. Dat blijkt niet alleen uit het semicommerciële artikel in Het Nieuwblad. Op de site van de Coreliokrant De Standaard is de link www.standaard.be/relatiegids een rechtstreekse verbinding naar Parship.be. Holzbrinck speelt het slim: de Europese datingsite heeft in elk land waar Parship actief is commerciële afspraken met grote krantengroepen.

Van de zogenaamde wetenschappelijke tests die Parship zou hanteren om haar leden aan een psychologisch profiel te helpen, hebben Nederlandse wetenschappers eerder al brandhout gemaakt.

www.parship.be is zeker niet de enige site die sjoemelt met ledenaantallen en profielen. Het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) signaleerde op 28 juli nog een andere vorm van bedrog. Sommige websitebeheerders stellen ‘animatrices’ aan die op berichtjes van potentiële of bestaande abonnees ‘sexy antwoorden’ sturen. Zo trachten ze mogelijke klanten aan hun site te binden en houden ze zo lang mogelijk vast. OIVO beticht diverse datingsites, waaronder www.sexfunlove.com en www.sexy001.com, van pure oplichterij.

Marleen Finouls

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content