Veel lof, maar weinig structuur
...

Veel lof, maar weinig structuurToen enkele jonge snaken van de elektronische uitgever Cygnus een cd-rom rond Brugge uitbrachten, brak spontaan een lofconcert los. Wellicht hebben de mooie foto's hun effect niet gemist. Op het eerste gezicht is het ook een bijzonder ?glossy? product. Maar plaats het naast vergelijkbare buitenlandse producten en de gebreken vallen op. De schoolse commentaar bij de beelden doen het resultaat geen goed. En toch kan Cygnus op de steun rekenen van pionier en distributeur Bertelsmann, een van de grootste mediabedrijven ter wereld. De makers van ?Brugge? beweren dat de ontwikkelingskost van het project 8 miljoen Belgische frank bedraagt. Als dat waar is, neemt de BVBA Cygnus wel erg veel risico. Het is hemeltergend dat producenten van nieuwe media steeds weer met exorbitante bedragen aandragen als ze projecten voorstellen. Meestal gaat het dan over verwezenlijkingen die door de overheid, de bedrijfswereld of ander mecenaat betaald zouden moeten worden. Onlangs beweerde provider Ping dat de gratis Internet-abonnementen die Humo weggaf een investering van 30 miljoen frank vertegenwoordigde. Hallo ? Alleen al de reclame die het weekblad voor Ping maakte, leverde de Internet-aanbieder meer op dan het abonnementenpakket kostte. Toch zijn Cygnus en Ping moedig. Vlaanderen beleeft al zo weinig initiatieven op het stuk van nieuwe media. De cowboypraktijken neemt de massa er dan maar voor lief bij. Hoe dan ook, de cd-rom ?Brugge? valt best te genieten door wie de omslachtige navigatie wil verduren. Niets is duidelijk te vinden. Het ziet er allemaal wel fraai afgelikt uit, maar het duurt zijn tijd om van de tijdslijn, via Hans Memling, naar schilderijen van Memling te gaan. Het ontbreekt de cd-rom duidelijk aan consistentie. De muziek in de Windows 95-versie (want het is gelukkig een hybride cd-rom met Macintosh- en Windows-versies) valt niet te onderbreken. De luisteraar krijgt willens nillens de klingelklangel te horen die naar de Middeleeuwen moet verwijzen. Behalve de eufonische martelingen blijft dan nog het hoge kitschgehalte. Het nuttigste onderdeel is zonder twijfel de papieren stadskaart die de klant bij de cd-rom cadeau krijgt. De makers kennen duidelijk de technologie, maar van communiceren moeten ze nog veel leren (zoals driekwart van de website- en cd-rombrouwers). Niet iedereen die wat geluidjes, plaatjes en filmpjes bij elkaar kan rapen, is een Kieslowski. Vele multimediaregisseurs zouden beter de oude filmpjes van Charlie Chaplin bekijken en zich afvragen waarom die kleine Engelsman met een gloednieuw medium experimenteerde om goede cinema te brouwen. Chaplin componeerde de filmmuziek, schreef het script, acteerde en regisseerde. Toen was dat briljant. Hij ontwikkelde een filmtaal. Nu lijkt het achterhaald gepruts. De multimediabranche heeft een eigen interactieve MM-taal nodig, maar bijna niemand neemt de moeite om die uit te vinden. Ook Cygnus niet. De cd-rom ?Brugge? is met andere woorden een technisch mooi gemaakt souvenir voor de bureaubladtoerist. Lode Goukens Brugge : digitale kantklosserij voor bureaustoeltoeristen.