'Mijn klanten leren weer te verlangen' - DANIEL DEPREZ (43) - Bluet, Gent

'Ik werk al ruim twintig jaar in de bloemen- en plantensector en mettertijd begon ik me steeds meer te ergeren aan hoe vervuilend die is. Veel van die bloemen kwamen uit Afrika of Latijns-Amerika. Dat valt niet meer te verantwoorden. Dus toen ik zes jaar geleden Bluet opende, besloot ik de klemtoon te leggen op het duurzame. In de zomer werk ik met lokale biokwekers, in de winter met kwekers uit Nederland of Frankrijk die een ecologisch label hebben: de bloemen groeien in serres, maar dan met warmtepompen, natuurlijke meststoffen en gerecycleerd water.
...

'Ik werk al ruim twintig jaar in de bloemen- en plantensector en mettertijd begon ik me steeds meer te ergeren aan hoe vervuilend die is. Veel van die bloemen kwamen uit Afrika of Latijns-Amerika. Dat valt niet meer te verantwoorden. Dus toen ik zes jaar geleden Bluet opende, besloot ik de klemtoon te leggen op het duurzame. In de zomer werk ik met lokale biokwekers, in de winter met kwekers uit Nederland of Frankrijk die een ecologisch label hebben: de bloemen groeien in serres, maar dan met warmtepompen, natuurlijke meststoffen en gerecycleerd water. 'Zeker in het begin moesten we onze klanten een beetje heropvoeden. Ze waren het gewend om vijftig soorten snijbloemen te zien staan, in alle tinten en in massale hoeveelheden. Hier staan soms maar twee verschillende kleuren bloemen, wat de oogst van die dag of week brengt. Als je de seizoenen volgt, zie je de kleuren evolueren. In de vroege zomer zijn dat zachte pasteltinten, in de nazomer felgeel en felrood. Het gebeurt dat iemand per se in de winter met een boeket pioenrozen wil trouwen. Dat lukt niet, tenzij je die uit Ecuador laat overvliegen. Maar het mooie is dat mijn klanten weer leren te verlangen. Elk jaar kijken ze uit naar biologische tulpen, of pioenen. Die zijn veel mooier en houden ook langer.' 'Duurzaam werken is voor mij gewoon logisch. We leven op een bewuste manier, dus dan kies ik liever ook voor "propere" bloemen. Veel mensen staan er niet bij stil, maar bij de bloemenindustrie komen veel pesticiden en waterverspilling te pas. Als florist vind ik het mijn taak om mensen goed te informeren en te helpen bij hun keuze. Door in de lente en zomer biologische bloemen van lokale kwekers aan te bieden, en in de winter duurzame bloemen met erkende labels. Of gedroogde bloemen: die worden geplukt als ze op hun mooist zijn en in de winter kun je er prachtige creaties mee maken. Ze blijven heel lang mooi en creëren een bijzondere sfeer in huis. Vooral bij de jongere generatie zijn ze nu heel hip. 'Een boeket rode rozen voor Valentijn? Tja, tegenwoordig zijn rozen het hele jaar door verkrijgbaar, dus mensen staan er niet bij stil dat ze niet passen bij dit seizoen. Maar dan stel ik toch liever iets anders voor. Neem nu de Helleborus of kerstroos: dat is een van de eerste bloeiers en die zijn nu zo mooi. Maar er zijn nog meer voorjaarsbloeiers: hyacinten, narcissen, krokussen of gele kornoelje. Ik kan daarmee prachtige boeketten creëren, waarmee je je geliefde écht zult verrassen.' 'Deze zomer kreeg ik de kans om in een leegstaand pand in Vilvoorde een pop-up te starten, een tijdelijke bloemenplukbar. Ik verkocht duurzaam gekweekte bloemen waarmee klanten zelf hun boeket konden samenstellen. Heel fijn, maar ik zat geregeld met overschotten. Omdat weggooien tegen mijn principes is, zocht ik naar een alternatief. Sinds enkele maanden werk ik enkel nog met bloemenabonnementen en op bestelling, voor huwelijken bijvoorbeeld. En ik organiseer workshops waarbij mensen zelf boeketten kunnen creëren. Zo weet ik precies hoeveel bloemen ik nodig heb.'In de lente en zomer werk ik samen met biologische kwekers uit de regio, in de winter met bloemen met een ecologisch certificaat. Al droom ik er wel van om op een dag mijn eigen biologische bloemenplukweide aan te leggen. Ik houd veel meer van bloemen die wat schots en scheef zijn, dan van klassieke, strak gebonden bloementuiltjes. En ik heb intussen een enthousiast klantenbestand, al moet ik mensen soms wel overtuigen. Ze hebben niet altijd realistische verwachtingen, vooral rond prijzen en houdbaarheid. Dahlia's zijn op Pinterest bijvoorbeeld razend populair, maar die verwelken snel. Ideaal om op een huwelijk te gebruiken, maar minder geschikt voor in het bloemenabonnement.'