De Belgian Association of Advertising Agencies (de B3A) liet er vorige week in paginagrote advertenties geen twijfel over bestaan: ons landje "staat bol van energie en talent". Het komt er alleen op aan het buitenland daarvan te overtuigen. De toekomstige premier kreeg de raad een beroep te doen op "de communicatiedeskundigen, die de nodige ambitie, de moed en de wens hebben om u te helpen bij deze moeilijke en delicate oefening". Kortom: op Zwarte Woensdag.
...

De Belgian Association of Advertising Agencies (de B3A) liet er vorige week in paginagrote advertenties geen twijfel over bestaan: ons landje "staat bol van energie en talent". Het komt er alleen op aan het buitenland daarvan te overtuigen. De toekomstige premier kreeg de raad een beroep te doen op "de communicatiedeskundigen, die de nodige ambitie, de moed en de wens hebben om u te helpen bij deze moeilijke en delicate oefening". Kortom: op Zwarte Woensdag. Breng een opbouwende boodschap! Al te vaak wordt ons landje geassocieerd met kommer en kwel. Leur niet langer met Hugo Claus als Nobelprijskandidaat. Haal wereldwijd "Le chagrin des Belges", "The sorrow of Belgium" en "Der Kummer der Belgier" uit de winkelrekken. Pak Milosevic! Belgen worden gezien als knoeiers, incompetenten, amateurs en maffiosi, meldt de B3A. Daarom "moet deze trend dapper worden omgebogen". De oplossing is simpel: stuur de boswachter van Neufchâteau naar ex-Joegoslavië. Geef hem een paar handboeien mee en een gsm. Lever vervolgens Slobodan Milosevic uit aan de Verenigde Staten. De operatie levert ons landje niet alleen een kapitaal aan goodwill op, maar ook nog eens vijf miljoen dollar. Let op uw outfit! Al te lang is ons land vertegenwoordigd door iemand die ongegeneerd zijn broek optrok. Doe een beroep op onze befaamde modeontwerpers. Laat de nieuwe premier in het pak steken door Walter Van Beirendonck. Ga met uw tijd mee. Wees niet bang voor een kleine tattoo of een gepiercte wenkbrauw. Ken het verschil tussen hedendaagse communicatie en oubollige propaganda! Volg het voorbeeld van Coca-Cola's Chairman and Chief Executive Officer M. Douglas Ivester. Plaats in de hele wereldpers advertenties met vertrouwenwekkende foto's van onze nieuwe premier en geef onze fouten toe! Zeg bijvoorbeeld: "Uw gezondheid is voor ons belangrijker dan ons Bruto Nationaal Product." Bied de hele wereldbevolking op onze kosten "een frisse pint" of een chocoladen replica van Manneken P. aan. Zeur niet over het prijskaartje. Bereken liever de return on investment. Kies de juiste premier! De open brief van de B3A was gericht "aan de volgende premier (en aan eenieder die hoopt of gelooft dit te kunnen worden)". Iemand "die een crisis niet beantwoordt met schouderophalen of arrogantie". Iemand "die sterk genoeg is om jaar na jaar de kijk op ons landje gezond te beïnvloeden". De B3A noemt geen namen, Zwarte Woensdag wel. Welke liberale staatsman herkennen wij in dit profiel? Niét Guy Verhofstadt. Wie geniet bijvoorbeeld sinds jaar en dag het vertrouwen van de internationale luchtvaartwereld? Hij woont in Michelbeke! Wees eerlijk! Zoals Jean-Luc Dehaene in 1988 het pad effende voor Wilfried Martens, zo mag van Guy Verhofstadt verwacht worden dat hij een stapje opzij zet voor Herman De Croo. Laat hem, zoals ook de B3A adviseert, "z'n eigen, boeiende verhaal vertellen". Op zijn talloze buitenlandse reizen zal onze toekomstige premier vergezeld worden door de culturele ambassadrices van Opium. Voor de camera's van CNN zal hij verklaren: "I never had a sexual relationship with that woman, mrs. De Troch." Dat zal de wereld geruststellen. En het zal niet gelogen zijn. Piet Piryns