Mag ik een kleine suggestie doen? Doek die partij van u ineens maar helemaal op en begin met een televisieproductiehuis. Of met een eigen zender, wat mij betreft. Dan zullen Phara, Rik en Goedele misschien wél willen meedoen. ’t Is tenslotte hun vak.

Wat bezielde u eigenlijk, toen u hen begin vorig jaar vroeg om bij de federale verkiezingen kandidaat te zijn voor de SP.A? Dacht u: als politici worden getraind om zich te gedragen als televisievedetten, dan moet dat omgekeerd evengoed kunnen? U vergiste zich. Een vedette is een ster, een volksvertegenwoordiger een dienaar – groter dan dat kan de kloof niet zijn.

Naar aanleiding van de onthullingen over uw woeste plannen werd in De Standaard de vraag gesteld: hadden Phara, Rik en Goedele de SP.A kunnen redden? Rare vraag, vond ik dat. Phara, Rik en Goedele hébben de SP.A gered. Door niet tot de SP.A toe te treden. De kiezer zou u die stuitende genrevervaging nooit hebben vergeven. ‘Een BV op de lijst zetten kan alleen dienen als kers op de taart, op een ogenblik dat de partij door de inhoud en de politieke actie de wind in de zeilen heeft’, schreef uw linkse partijgenoot Erik De Bruyn maandag in een vrije tribune. ‘En dan nog op voorwaarde dat de BV met hart, ziel en vooral verstand volledig mee is met het partijprogramma. Anders geef je de kiezer het signaal dat je hem niet voor vol aanziet.’

De Bruyn legt de vinger op de wonde: uw partij is aan hoogmoed ten onder gegaan. Aan kapsones. Aan algehele vervreemding van haar historische achterban. En dat was tragisch genoeg niet eens een kwestie van kwade wil. Integendeel, u liet zich als voorzitter omringen met communicatieadviseurs, reclamemakers en mediatrainers die u ongetwijfeld vorstelijk moest betalen om het buikgevoel van de gewone man te vertolken.

Dat was weggegooid geld.

Het is altijd enigszins onopgemerkt gebleven dat een van uw communicatieadviseurs Thomas Siffer was. Dé Thomas Siffer: legendarisch columnist ( Flair), begenadigd interviewer (Kanaal Z) en briljant bladenmaker ( Story). Wereldverbeteraar ook, die na de tsunami zowat eigenhandig half Zuidoost-Azië heeft heropgebouwd. Maar dat hij niet geschikt is om het buikgevoel van uw kiezer te detecteren, gaf hij onlangs zelf toe toen men hem in De Morgen vroeg wanneer in zijn carrière hij er ooit een zootje van heeft gemaakt. ‘Toen ik dacht dat ik geknipt was om communicatieadvies te geven aan een politieke partij’, antwoordde hij. ‘Elke vezel van mijn lichaam schreeuwde dat ik ‘nee’ moest antwoorden, maar mijn ego was dermate gestreeld door de vraag van politici die ik erg bewonder, dat ik ‘ja’ heb gezegd.’

Ook bij Mortierbrigade, het reclamebureau waarmee u werkte, passen uitsluitend superlatieven. Zolang ze tenminste ideeën spuien ten behoeve van Studio Brussel, Croky Chips of Deutsche Bank. Uw partij krijgen ze niet verkocht. Mij verbaast dat ook niet. U weet ongetwijfeld dat die lui een halve verdieping van hun kantoor hebben ingericht als typische Vlaamse huiskamer, inclusief postuurkes en toile cirée: daar gaan de creatievelingen brainstormen als ze willen neerkijken op – pardon, als ze zich willen verplaatsen in de gewone man.

Over uw mediatrainer, ten slotte, heb ik al vaker mijn beklag gedaan. Ook hij lijkt mij net iets te hip om echt voeling te hebben met uw natuurlijke achterban. Dat viel mij nog maar eens op toen ik een paar maanden geleden uw opvolgster Caroline Gennez bezig zag in De keien van de Wetstraat. Op de vraag wat ze zou doen mocht ze niet in de politiek zitten, zei ze dat ze sowieso iets ‘maatschappelijk relevants’ zou willen doen. En ze voegde daaraan toe, lichtjes laatdunkend: ‘Stofzuigerverkoper of zo zie ik mij bijvoorbeeld nooit worden.’

Nu ga ik er niet van uit, mijnheer Vande Lanotte, dat stofzuigerverkopers de harde kern van uw kiespubliek vormen. Maar dat niet al uw beoogde kiezers trendy mensen zijn die een maatschappelijk relevante baan hebben als – ik zeg maar wat – televisiemaker, seksuoloog of hoogleraar kerkelijk recht, dat staat wél vast. Wees dus blij dat uw wondertrio niet heeft toegehapt. Uw partij heeft niet meer, maar minder vedetten nodig.

Los daarvan klinkt Phara, Rik en Goedele wel goed, vind ik. Er zit vast een format in.

door Joël De Ceulaer

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content